Azizul Hasni Awang di Olimpik Tokyo 2020

Tahniah Malaysia! Masih belum reda demam Olimpik Tokyo 2020 yang di tunda ke Tahun ini akibat Pandemik Covid19. 


Alhamdulillah hari ini kita nak bercerita tentang Pingat Perak yang dimenangi oleh Dato' Azizul Hasni dalam acara Keirin. 


Apa acara Keirin ni sebenarnya? 

Keirin ni berasal dari Jepun yang membawa maksud 'Perlumbaan Beroda' yang mana acara ini mulanya dimainkan sebagai acara Perjudian pada tahun 1948 seperti acara lumba kuda. 

Acara Keirin mula diiktiraf sebagai acara rasmi oleh Union Cycliste International (UCI) - Persekutuan Basikal Antarabangsa. 

Pada Tahun 1996, acara Keirin dimasukkan ke dalam mesyuarat jawatankuasa Olimpik untuk diundi sama ada hendak dimasukkan sebagai acara rasmi Olimpik dan secara rasmi nya acara  Keirin dimasukkan sebagai acara rasmi Olimpik. 

Pada Tahun 2000 di Olimpik Sydney, acara Keirin mula dimenangi Pengayuh dari Perancis, Florian Rousseau. Dan diikuti oleh Sir Chris Hoy dari Britain yang memenangi Pingat emas sebanyak dua kali semasa Olimpik 2008 dan 2012. 


Pingat Perak Hadiah Azizul Hasni buat Malaysia

Melihat kepada Progress Malaysia dalam acara Keirin sejak Tahun 2008, Beliau menunjukkan peningkatan dalam setiap Kejohanan Olimpik. 

2008 (Olimpik Beijing) - Tempat ke 10
2012 (Olimpik London) - Tempat ke 6
2016 (Olimpik Rio) - Tempat ke 3
2020 (Olimpik Tokyo) - Pingat Perak buat Malaysia! 

Pingat Perak Keirin



Tahniah Sekali lagi buat Malaysia dan Dato' Azizul Hasni khususnya. 
Semoga di masa akan datang lebih ramai wajah-wajah baru dan perintis Malaysia dalam acara Keirin seperti yang kita dapat lihat perintis trdekat adalah shah Firdhaus. 

Kemenangan ini menjadi kebanggaan seluruh rakyat Malaysia dalam membawa nama negara di persada dunia. 




Post a Comment

0 Comments