السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
Showing posts with label Tips Cantik. Show all posts
Showing posts with label Tips Cantik. Show all posts

Tuesday, 3 September 2019

7 Tips Mengatasi Kulit Kering & Bersisik

Assalamualaikum wbt,

Dipasaran hari ini terdapat pelbagai produk kosmetik dan penjagaan kulit dan tidak kurang yang menkategorikan produk mengikut kesesuaian kulit.

Jadi, mudah untuk pengguna untuk meneliti produk yang bersesuaian dengan jenis kulit masing-masing.

Namun hari ini, Niza nak share tentang Kulit Kering dan mengelupas je!

Ada yang sedang mengalami kulit kering, mengelupas dan bersisik?


cara atasi kulit kering dan bersisik



Ha.. selain pemilihan produk yang bersesuaian, ada tips dan petua yang mudah untuk di amalkan untuk atasi masalah kulit kering dan bersisik ni. ><

Apa yang boleh dilakukan adalah :



1. Menjaga pemakanan. Tingkatkan pengambilan sayur dan buah-buahan.

Bagi sesetengah orang mungkin ianya bunyi cliche kan? Tapi percayalah dengan pengambilan ekstra dari biasa mampu 'merawat' kulit kering tu dengan cara memberi lembapan.

Nice idea to share with adalah, mungkin boleh jadikan buah atau sup sayuran sebagai snek! Menarik bunyi nya kan?



2.  Banyakkan minum air putih

Dalam kebanyakan penjagaan kesihatan pun memang disarankan untuk meningkatkan pengambilan air putih seharian iaitu sekurang-kurangnya 8gelas sehari.

Air putih mampu melancarkan proses sistem dalam tubuh kita. Apatah untuk mengekalkan kelembapan kulit kita, air putih mampu mengelakkan dehidrasi salah satu puinca kulit kering.



3. Elakkan mandi dengan menggunakan air panas.

Elakkan mandi dengan air panas atau terlalu dingin. Kedua suhu ini mampu menghilangkan lembapan kulit. Seeloknya, mandi menggunakan air suam.



4. Hindari menggosok muka terlalu kerap.

Sesetengah orang menjadi habit untuk menggosok muka tanpa sengaja. Ianya tidaklah salah, tetapi elakkan terlalu kerap menggosok muka tanpa sebab. 

Sebaiknya jika ingin menggosok atau mengelap muka, jangan digosok kerana kulit muka sangat sensitif. Cukuplah sekadar di'dap dap' menggunakan tisu atau tuala yang bersih.


masalah kulit kering



5. Pilih pencuci muka yang bersesuaian dengan kulit.

Terdapat banyak rangkaian produk penjagaan muka di pasaran hari ini. Dapatkan konsultasi atau teliti terlebih dahulu sebelum membeli.

Sebaiknya pilihlah pencuci muka yang kurang atau tidak berbuih.
Ini kerana pencuci muka yang terlalu berbuih akan menghilangkan lembapan kulit melalui bahan yang terdapat di dalamnya.


6. Sentiasa memakai Pelindung UV (sunblock) semasa di luar dan rajin memakai masker secara berkala.

Pelindung UV hendaklah sentiasa dipakai setiap kali keluar dari rumah tidak kiralah bekerja di bawah terik mentari atau di dalam penghawa dingin yang sejuk!

Cuaca terlalu panas atau terlalu sejuk akan menyebabkan kulit hilang lempbapan dan akan terhidrasi.

Jadi pastikan anda sentiasa memakai pelindung UV. Lebih baik jika pelindung Uv yang juga bertindak sebagai pelembap.💝



Tuesday, 6 August 2019

Tips Melembap Dan Menyegarkan Kulit Berminyak Secara Semulajadi

Kulit berminyak boleh dikategorikan sebagai kulit yang perlu di jaga dengan rapi seperti kulit sensitif.

Secara ilmiahnya, kaedah terbaik untuk merawat kulit berminyak adalah dengan menggunakan daun Pudina untuk mengatasi masalah ini.


BAHAN-BAHAN :
1. 2 Sudu makan Daun Kari
2. 2 Sudu makan Daun Pudina
3. 3 Cawan air

CARA-CARANYA:
1. Kisarkan daun kari dan daun pudina bersama air dan didihkan.
2. Setelah mendidih, biarkan ianya sejuk.
3. Tapis air tersebut untuk mengambil 'extract'nya sahaja.
4. Simpan dalam botol untuk digunak sebagai 'toner'.
5. Bersihkan wajah dengan air dan tuala bersih selepas memakainya.

Selamat Mencuba!

Saturday, 29 August 2015

5 Sebab Anda Perlu Ambil Vitamin dari Usia Muda!

Bismillah..
Assalamualaikum w.b.t,

"Bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan".

Ha.. Begitulah umpamanya produk-produk suplemen, vitamin, kesihatan dan kecantikan yang ada di pasaran hari ini.

Hal ini membuktikan bahawa manusia kini kian 'terancam' dengan gaya hidup dan tahap kesihatan diri sehingga menyebabkan kita akur dan sedar bahawa kita memerlukan nutrisi/vitamin/suplemen tambahan untuk menampung kekurangan nutrisi yang diperlukan oleh tubuh,

KENAPA anda perlu mengambil Vitamin/suplemen/nutrisi tambahan dari usia muda?

1. Pemakanan seharian yang tidak seimbang dan makan makanan yang terlebih masak. (hilang zat dan nutrien)



- Kecenderungan kita memilih makanan yang hanya 'sedap' pada selera kita tanpa menghiraukan nutrisi yang diperlukan tubuh menjadikan kita mengamalkan pemakanan seharian kita yang tidak seimbang mengikut piramid makanan menjadikan tubuh kekurangan nutrisi dan zat yang diperlukan oleh tubuh,

- Selain itu, makanan yang dimasak terlalu lama di atas dapur juga akan kehilangan zat semasa proses memasak yang disebabkan oleh suhu yang panas.


2. Buah-buahan dan sayuran yang tercemar dengan racun perosak.


"Saya selalu masak di rumah!". "Hari-hari saya pastikan family saya makan sayur-sayuran dan  buah-buahan".. Syabas! Ini menunjukkan anda sangat komited untuk berikan yang terbaik buat keluarga anda. Tapi tahukah anda sejauh mana sayur-sayuran dan buah-buahan kita di pasaran segar dan bebas dari racun dan juga bahan kimia? * thinking :3 *


- Tidak sedikit yang kita tahu petani atau peladang-peladang yang menggunakan racun serangga bagi menjaga 'kebajikan' tanaman mereka dari serangga perosak bukan? melainkan anda menanam sayur-sayuran dan buah-buahan sendiri =)

- Tidak kurang juga yang menggunakan  teknik GMO (Genetically Modified Organism) bagi mempercepatkan 'tumbesaran' tanaman dan haiwan. Ini menghasilkan sayur-sayuran atau buah-buah yang pra-matang. Adakah kita yakin juga tentang zat dan nutrisi yang terkandung di dalamnya??


3. Makanan segera (diproses)


Fast food merupakan makan 'feveret' yang last long bagi setiap lapisan masyarakat khusus di Malaysia. Sebut aje KFC, McD, SubWAY, bla bla bla.. jarang orang tak tahu :3
Tapi sejauh mana kita ambil peduli bagaimana makan tersebut di proses? Sebersih mana makanan tersebut disediakan? Paling utama, sebanyak mana zat dan nutrisi penting di salurkan ke dalam tubuh kita?

- Sesuai nama nya 'fast food' = makanan segera, setiap makanan yang disediakan dengan cara 'mudah' dan 'segera'. Bahan-bahan yang di awet, di 'kitar guna semula'. 

"Kasihani buah pinggang anda"

4. Tekanan stress/ fizikal



- Tekanan / stress sering 'menghantui' sesiapa saja tak kira usia dan bangsa. heh.
Tekanan dengan kerja, belajar, orang sekeliling dan apa jua penyebabnya boleh memberi impak kepada musnahnya vitamin-vitamin penting dalam tubuh seperti B2, B5, B6 dan vit C.

- Jelas lagi nyata tanpa kita sedar zat dan nutrisi yang sambil lewa 'kita jaga' di dalam tubuh mampu termusnah dan merencatkan aktiviti-aktiviti sel dalam tubuh. Kesannya mungkin tak keihatan esok atau lusa. Tapi saat kita tak mampu berbuat apa melainkan menangung akibatnya.


5. Pengambilan ubat-ubatan menganggu penyerapan zat makanan.



- Pengambilan ubat-ubatan seperti painkiller, antibiotik dan seumpamanya mampu menganggu kadar serapan zat dan nutrisi dari makanan. 

- Kenapa ia berlaku? Ini disebabkan ubat-ubatan yang diperbuat dan mengandungi bahan kimia yang berbahaya walaupun sedikit akan 'kekal' ataupun mengambil masa yang lama untuk disingkirkan dari buah pinggang. Hal ini yang akan menjadikan zat dan nutrisi yang bakal diserap terganggu.


* Tarik nafasssss....hembus! Pejam mata sekejap dan fikir adakah salah satu senarai di atas dalam senarai 'gaya hidup' kita? Bertindak sekarang!

Semoga Bermanfaat buat pembaca budiman. =)










Sunday, 26 July 2015

Awet Muda dengan Ramuan Semulajadi

Assalamualaikum wbt,
Zaman makin berubah. Dunia makin maju.
Pencemaran, gaya hidup, dan pemakanan kian menjadikan tahap kesihatan semakin menyusut.
Radikal bebas, asap dan pencemaran kian merosakkan kulit menjadikan wajah kelihatan lebih TUA dari usia!

Sudah menjadi 'trend' bagi yang ingin kelihatan anggun, awet muda dan sihat untuk menggunakan sumber collagen sebagai makanan, minuman dan seumpamanya.

Hari ini, pelbagai jenis collagen terdapat di pasaran. Namun sejauh mana kualiti collagen tersebut menjamin kesan jangka masa panjang?

Jom! saya kongsikan  COLLAGEN POWDER dari SHAKLEE.

Apa Istimewanya Collagen Shaklee?

            Shaklee Collagen Powder adalah suplemen kolagen yang unggul, mengandungi 4,000 mg kolagen RSS (Sisik Ikan Merah) proprietary, sejenis kolagen TULEN dan BERMUTU TINGGI yang di ekstrak dari sisik ikan merah. Kolagen Shaklee adalah sangat rendah dalam berat molecular sekitar 1,000 Dalton (berat molecular kolagen di ukur dalam unit Dalton) amat MUDAH DISERAP oleh tubuh dan MEMBANTU MENINGKATKAN SINTESIS KOLAGEN pada lapisan dermis dengan BERKESAN.

Tujuh Ramuan utama:

1. Biji Camelia Japonica
2. Kolagen dari sisik ikan merah
3. Kolagen Ikan
4. Ekstrak kekerang
5. Ekstrak Pfaffia
6. Lactobacillus acidophilus
7. Vitamin C dan Vitamin B

MANFAAT UTAMA

·         Membantu kulit mengekalkan ELASTISITI

-          Semakin tua, tubuh kita menghasilkan semakin kuran kolagen, mengakibatkan lebih banyak kedutan dan garis halus, di samping kulit yang semakin kendur.
-          Umur bukanlah hanya satu factor yang menyebabkan kekurangan kolagen di dalam tubuh kita, malah kerosakan kolagen juga boleh berpunca dari factor luaran seperti ;
o   Matahari
o   Radikal bebas di udara
o   Air dan nutrisi
o   Merokok dll.

·         Tampak Lebih Muda

- Membantu menguatkan rambut dan meransang oertumbuhan semula
- Menguatkan kuku, menghilangkan bintik putih dan mengekalkan warna pangkal kuku yang sihat
- Mengurangkan kekeringan kulit dan meningkatkan elastisiti serta membantu menghilangkan parut.
- Membantu menghilangkan tanda penuaan.



·         Rasa Lebih Muda

-Kolagen membantu menguatkan tulang dan mengurangkan risiko tulang menjadi rapuh.
- Mengurangkan kesakitan dan geseran di sendi-sendi
- Baik untuk mata. Ini keran kornea mata memerlukan kolagen dan ianya membantu mengekalkan otot mata supaya tetap anjal.
- Memastikan otak sentiasa sihat. Sel glya membekalkan nutrisi kepada otak dan ini di sokong oleh kolagen.


Semoga Bermanfaat.
=)


Thursday, 23 July 2015

Vivix Melambatkan Penuaan Pada Tahap SELLULAR!

Penyelidikan canggih sejagat untuk menentang PENUAAN  selular dan perkongsian penyelidikan  bertahun-tahun dengan saintis terkemuka telah menghasilkan Vivix –penemuan saintifik yang hebat dari Shaklee. Hanya Vivix mengandungi  adunan @fitonutrien proprietary, yang memanfaatkan kuasa Anggur Muscadine yang jarang ditemui dan resveratrol, menghasilkan ramuan yang 10x lebih efektif dari hanya resveratrol sahaja dalam melambatkan mekanisma utama penuaan selular.

Awet Muda



4 Mekanisma Penuaan Pada Tahap Sellular
1.     Kerosakan DNA
Setiap hari, setiap sel tubuh diserang oleh hampir sejuta serangan yang merosakkan DNA. Serangan-serangan ini merosakkan pengkalan data genetic , menghasilkan satu ‘typo’ (kesilapan dari yang asal) yang akan menganggu fungsi sel dan panjang umur.

Ramuan vivix melindungi dan memperbaiki selular DNA.

2.      Pengawalan Genetik
Pengawalan Genetik menyumbang kepada deteriorasi (kemerosotan) umur pada tahap selular.

Di dalam satu penemuan utama, ujian klinikal terbaru, menunjukkan ramuan Vivix mengaktifkan satu pengawalan genetik utama yang menolong melambatkan penuaan tahap selular.

3.     Pengeluaran Tenaga Yang Kian Menurun oleh sel-sel
Mitochondria (Penjana Tenaga) di dalam sel menghasilkan tenaga yang kita perlukan. Apabila kecekapan mitochondria menurun, fungsi sel turut menurun.

Ramuan Vivix menggalakkan  biogenesis (pembentukan baru) mitochondria untuk meningkatkan tahap tenaga di dalam sel.


4.     Penimbunan Protin AGE
Penimbunan berlebihan Protin AGE (Advanced Glycation End product) boleh menyebabkan kerosakan tahap selular yang akan menganggu keutuhan sel dan panjang umur.


Ramuan Vivix adalah 10x lebih kuat dari resveratrol (kandungan  unik dalam anggur muscadine) untuk melambatkan pembentukan Protin AGE.

Semoga Bermanfaat. =)

Monday, 22 July 2013

Cara menghilangkan jerawat dengan cepat!

Assalamualaikum dan salam sejahtera.


JERAWAT. 
Satu perkataan yang boleh membuat ramai yang stress menghadapinya dan tercari-cari cara menghilangkan jerawat ni terutama kaum wanita.

Apa-apa yang terjadi pasti ada puncanya,
jadi, jom telaah dulu

Faktor Penumbuhan Jerawat


1. Hormon

Ada apa dengan hormon?
Umumnya, pada usia remaja, kelenjar sebaceous sedang rancak mengembang dan mengeluarkan sebum di bawah pengaruh hormon Androgen. Sementelah itulah wanita kerap mengalami masalah jerawat terutamanya peringkat awal dan pertengahan remaja..

What causes acne - diagram

2. Bakteria

Bakteria yang dikenali dengan nama Propionibacterium acnes pula adalah salah satu bakteria yang biasa ditemui dalam sel kulit. Sumber makanannya ialah sebum dan sel-sel mati pada permukaan kulit. Orang yang berjerawat mempunyai Propionibacterium acnes yang lebih banyak berbanding dengan kulit orang yang tidak berjerawat.

3. Pemakanan

Walaupun punca jerawat yang disebabkan oleh diet atau pemakanan tidak dapat dibuktikan dengan jelas serta secara terperinci, tetapi diet mempunyai kesan langsung terhadap tahap insulin dalam badan kita. Untuk pengetahuan anda, insulin adalah hormon terpenting manusia dan boleh mempengaruhi hormon-hormon lain di dalam tubuh termasuk hormon androgen yang turut menjadi penyebab pertumbuhan jerawat pada kulit muka, belakang dan leher.

4. Stress

Stress boleh memburukkan lagi simptom jerawat anda tetapi ia boleh dicegah dengan rawatan jerawat yang betul. Tahap stress yang tinggi memang mampu memberi kesan ke atas jerawat dan boleh menyebabkan radang jerawat yang teruk. Selain itu, apabila kita dalam keadaan stress, adrenalin serta hormon androgen yang ada di dalam badan akan dikeluarkan dengan berlebihan dan menjadi punca berlakunya pertumbuhan jerawat.

5. Alat Solek

Sebenarnya alat solek bukanlah punca jerawat terbesar untuk kulit, tetapi jika anda tidak membersihkan kulit anda dengan baik selepas memakai alat solek, ia boleh memburukkan lagi keadaan jerawat pada kulit terutama muka anda. Ini kerana alat solek lazimnya mengandungi bahan kimia yang meninggalkan kesan pada wajah.

6. Matahari./ sinaran UV

Cahaya matahari juga bukanlah penyebab utama masalah jerawat tetapi haba yang dihasilkan oleh matahari boleh menyebabkan kulit anda berpeluh dan berminyak sekaligus menyumbatkan liang roma.

7. Pakaian

Tidak ramai yang mengalami masalah ditumbuhi jerawat di belakang badan tetapi ia berlaku disebabkan oleh jenis pakaian yang dipakai terutama dalam iklim tropika seperti di Malaysia. Belakang badan mempunyai ribuan kelenjar dan liang roma yang boleh memerangkap sebum. Jangan malas mandi kerana kulit yang bersih boleh membebaskan anda dari belenggu jerawat.

ok. sudah hadam lumat-lumat?
^_^
Jadi, bagaimana nak kekalkan kulit cantik dan sihat tanpa jerawat ni?
Secara amnya,
silalah bersedia lagi untuk amalkan petua-petua di bawah........

Cara Menghilangkan Jerawat Dengan Mudah dan Cepat

1. Kurangkan Pengambilan Gula

Pengambila gula yang berlebihan boleh menyebabkan jerawat semakin teruk.

2. Banyakkan makanan yang bersumberkan ikan (minyak ikan)

Khasiat yang terkandung di dalam ikan atau lebih di kenali dengan Omega 3 dapat memberi kebaikan untuk kesihatan dan kecantikan kulit sekali gus dapat mencegah pertumbuhan jerawat.

3. Ambil Vitamin untuk mencegah jerawat

Vitamin penting yang utama dan pertama untuk kecantikan kulit adalah vitamin A, Vitamin E, Vitamin B-complex dan Vitamin C. (Nantikan post akan datang untuk makluman kandungan vitamin tersebut untuk kesihatan dan kecantikan kulit.. stay tuned.....) 

4. Ambil 'Zink' untuk merawat jerawat sedia ada.

Zink?? ha.. jgn ambil Zink rumah pulakkkkkk...
Zink ni adalah makanan yang mengandungi nutrient zink. cth: telur,bijirin,cendawan dan bla bla bla..
lbih mudah lagi, ambil lah Zink omplex dari Shaklee..(^_^)v

5. Jangan ragu-ragu untuk melabur duit.

eh eh.. amboii kauu..
heh, Ramai yang mampu menghulur duit untuk produk kecantikan yang mahal-mahal.
Tapi, di sini kami hanya menyarankan untuk mengambil nutrisi sebagai ambilan rutin kalian yang mementingkan kecantikan dan kesihatan. Nutrisi bukan hanya sekadar kecantikannn. tp juga untuk kesihatan menyeluruh..

InsyaAllah, moga Allah berkati usaha kalian dalam memastikan gaya hidup sihat.

"Cantik tidak menjamin untuk sihat, Tapi, sihat menjamin untuk tampil lebih cantik"

Bagi pelanggan setia Shaklee, kami mengeSYORkan untuk mengambil.....



1. Vit-C
2. Vit-E
3. B-Complex


“Apabila kamu telah berazam (bertekad dan berusaha) maka bertawakallah kepada Allah, sesungguhnya Allah sukakan golongan yang bertawakal” ( Surah Ali Imran :159)

taraaaa.. ini testimoni dari pengguna produk Shaklee,
*Hak Cipta Terpelihara. Shaklee only.(^_^)v
Perlu di ingat, Produk ini hanyalah sebagai wasilah atau medium kita dalam berusaha.



P/s: Sekian saja entry kali ni..
Terima kaseh daun keladi kerana sudi meluangkan masa untuk membaca entry kali ni.
Entry dah habis d baca.. berminat dan teruja? Sila hubungi saya di 



sekian saja.
Selamat menjalani bulan pesta ibadah, Ramadhan Kareem.


Wallahua'alam..
wassalam wth.




Copyright© -NizaAhmad.com - Pengedar Shaklee Malaysia- All Rights Reserved