السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
Showing posts with label Tips Sihat. Show all posts
Showing posts with label Tips Sihat. Show all posts

Thursday, 5 September 2019

SIstem Pertahanan Tubuh

Assalamualaikum wbt,

Kebelakangan ni, cuaca tak menentu hujan panas dan ramai juga yang diserang selesema, demam, denggi, hidung berdarah, batuk dan seumpamnya.

Jadi, sesuai sangat la kan Niza nak share hari ni tentang sistem pertahanan tubuh. Bila dah faham macam mana sistem ni berfungsi, maka mudah la kita nak kendalikannya. kan?

fungus


Ngeri tengok gambar ni?😲

Ada manusia yang dilahirkan tanpa sistem pertahanan tubuh dimana tubuh badan mereka tidak boleh menghasilkan sel darah putih .

Gambar yang Niza share tu berkenaan seorang yang diserang fungus dan sistem imun tubuhnya tidak mampu melawan fungus yang masuk ke dalam tubuh beliau.


Bila kita bercakap soal sistem imun atau sistem pertahanan tubuh, harus kita kenali satu makhluk bernama PATOGEN (Pathogen) .


PATHOGEN : Satu makhluk jahat yang tidak perlu di dalam tubh kita. Pathogen ni terdapat dalam bentuk Virus, Bakteria atau Fungus.

Tubuh kita memerlukan sel darah putih sebagai pertahanan dalam menentang serangan Pathogen ni.


Sistem Pertahanan Tubuh kita terbahagi kepada 2 Peringkat:

1. Sistem Pertahanan Peringkat Pertama - Kulit : Kulit merupakan sistem perlindungan kita daripada serangan pelbagai bentuk Pathogen.

Disebabkan ini, virus atau bakteria mudah meresap dan merebak apabila kulit kita terluka.

- Membrane Mukus : Membrane mukus ini yterdapat sistem pernafasan kita. Apabila kita menhirup udara, terdapat membran mukus yang akan menapis pelbagai bakteria yang terdapat pada udara dan sekeliling kita.

- Jus Gastrik : Jus gastrik sangat baik dalam sistem penghadaman kita di mana ia akan menyahkan kuman yang terdapat pada makanan yang kita makan.

- Air Mata, Air Peluh & Air Liur



2. Sistem Pertahanan Peringkat Kedua

- Sel-sel darah putih : Apabila Pathogen berjaya melepasi sistem pertahanan tubuh yang pertama, di sini sel darah putih dalam tubuh kita akan memainkan peranan untuk mempertahankan imunisasi tubuh.

Jadi, apakah sebenarnya faktor yang boleh menyebabkan sistem imun tubuh kita menurun?

1. Pemakanan

- Pemakanan yang tinggi gula sangat mudah untuk mengurangkan keberkesanan sistem imun tubuh.


2. Gaya Hidup

- Gaya hidup yang tidak seimbang sebagai contoh : tidur yang tidak mencukupi akan menganggu sistem imun untuk bekerja lebih efektif.


3. Tekanan/Stress

- Tekanan dalam diri akan mendorong tubuh badan kita menghasilkan radikal bebas.


4. Ubat-ubatan

- Penggunaan ubat-ubatan akan melemahkan sel darah putih sekaligus menganggu gugat sistem pertahanan tubuh kita.


Tuesday, 3 September 2019

7 Tips Mengatasi Kulit Kering & Bersisik

Assalamualaikum wbt,

Dipasaran hari ini terdapat pelbagai produk kosmetik dan penjagaan kulit dan tidak kurang yang menkategorikan produk mengikut kesesuaian kulit.

Jadi, mudah untuk pengguna untuk meneliti produk yang bersesuaian dengan jenis kulit masing-masing.

Namun hari ini, Niza nak share tentang Kulit Kering dan mengelupas je!

Ada yang sedang mengalami kulit kering, mengelupas dan bersisik?


cara atasi kulit kering dan bersisik



Ha.. selain pemilihan produk yang bersesuaian, ada tips dan petua yang mudah untuk di amalkan untuk atasi masalah kulit kering dan bersisik ni. ><

Apa yang boleh dilakukan adalah :



1. Menjaga pemakanan. Tingkatkan pengambilan sayur dan buah-buahan.

Bagi sesetengah orang mungkin ianya bunyi cliche kan? Tapi percayalah dengan pengambilan ekstra dari biasa mampu 'merawat' kulit kering tu dengan cara memberi lembapan.

Nice idea to share with adalah, mungkin boleh jadikan buah atau sup sayuran sebagai snek! Menarik bunyi nya kan?



2.  Banyakkan minum air putih

Dalam kebanyakan penjagaan kesihatan pun memang disarankan untuk meningkatkan pengambilan air putih seharian iaitu sekurang-kurangnya 8gelas sehari.

Air putih mampu melancarkan proses sistem dalam tubuh kita. Apatah untuk mengekalkan kelembapan kulit kita, air putih mampu mengelakkan dehidrasi salah satu puinca kulit kering.



3. Elakkan mandi dengan menggunakan air panas.

Elakkan mandi dengan air panas atau terlalu dingin. Kedua suhu ini mampu menghilangkan lembapan kulit. Seeloknya, mandi menggunakan air suam.



4. Hindari menggosok muka terlalu kerap.

Sesetengah orang menjadi habit untuk menggosok muka tanpa sengaja. Ianya tidaklah salah, tetapi elakkan terlalu kerap menggosok muka tanpa sebab. 

Sebaiknya jika ingin menggosok atau mengelap muka, jangan digosok kerana kulit muka sangat sensitif. Cukuplah sekadar di'dap dap' menggunakan tisu atau tuala yang bersih.


masalah kulit kering



5. Pilih pencuci muka yang bersesuaian dengan kulit.

Terdapat banyak rangkaian produk penjagaan muka di pasaran hari ini. Dapatkan konsultasi atau teliti terlebih dahulu sebelum membeli.

Sebaiknya pilihlah pencuci muka yang kurang atau tidak berbuih.
Ini kerana pencuci muka yang terlalu berbuih akan menghilangkan lembapan kulit melalui bahan yang terdapat di dalamnya.


6. Sentiasa memakai Pelindung UV (sunblock) semasa di luar dan rajin memakai masker secara berkala.

Pelindung UV hendaklah sentiasa dipakai setiap kali keluar dari rumah tidak kiralah bekerja di bawah terik mentari atau di dalam penghawa dingin yang sejuk!

Cuaca terlalu panas atau terlalu sejuk akan menyebabkan kulit hilang lempbapan dan akan terhidrasi.

Jadi pastikan anda sentiasa memakai pelindung UV. Lebih baik jika pelindung Uv yang juga bertindak sebagai pelembap.💝



Saturday, 27 August 2016

7 Cara Memastikan Otak Yang Cergas

Assalamualaikum wbt,

Otak merupakan organ yang sangat penting dalam tubuh manusia kerana otak memainkan peranan penting bagi seluruh sistem tubuh seperti mengawalatur dan memberi arahan supaya sistem tubuh berfungsi dengan normal dan baik. 

Otak yang sihat lahir dari tubuh badan yang sihat dan lengkap dengan nutrisi yang seimbang.

7tips otak cerdas


Bagi meningkatkan fungsi otak dan menjamin kecerdasan otak, berikut merupakan aktiviti yang boleh dilakukan :

1. Senaman Neurobic

Senaman neurobic merupakan senaman yang melibatkan otak dan menghubungkan neuron. Pelbagai aktiviti seperti menyelesaikan puzzle, bermain teka-teki, bermain catur dan pelbagai aktivti yang memerlukan  kemahiran berfikir dan melibatkan otak.

2. Pemakanan yang sihat

Pemakanan yang sihat akan menyumbang kepada perkembangan otak yang sihat. Antara makanan yag bagus untuk minda/otak adalah makanan yang mengandungi omega-3 dan omega-6.

Asid lemak Omega-3 memainkan peranan penting dalam mengawalatur perembesan & keupayaan neurotransmitter dalam otak (meningkatkan keupayaan otak untuk bekerja)

Asid lemak Omega-6 pula memainkan peranan dalam peningkatan kekuatan daya ingatan.

Ketidakseimbangan asid lemak ini akan menyumbang kepada masalah kesukaran dalam pembelajaran, masalah sikap termasuklah gangguan disleksia dan autisme.

Selain itu, antara makanan yang menggalakkan fungsi otak adalah seperti telur, avocado, tomato, kobis merah dan halia.

3. Mencuba sesuatu yang baru

Sesuatu aktiviti yang terbiasa dilakukan akan disimpan dalam memori otak dan menjadikan kita kurang mengoptimumkan penggunaan otak. Aktiviti baru dapat meransang otak untuk berfikir sekaligus menyambung neuron dalam otak. 

Antara aktiviti yang dapat dilakukan adalah dengan mempelajari bahasa asing, memahami karya-karya tulisan dan seumpamanya.

4. Bersosial dengan orang ramai

Aktiviti bersosial seperti berbual, bertukar-tukar pendapat dan idea, perbincangan tentang suatu penyelesaian masalah dapat meningkatkan kemahiran kognitif dan keupayaan berfikir.

5. Tidur yang cukup

Tidur merupakan kerehatan bagi otak setelah seharian bekerja. Rehat yang cukup dapat meningkatkan fungsinya dan menghindari otak dari tekanan yang berlebihan.

6. Bersenam

Senaman juga membantu dalam peningkatan fungsi otak. Kajian menunjukkan dengan membuat senaman seperti berjoging, berbasikal, berenang atau berjalan pantas dapat membantu pengaliran darah yang baik ke otak sekaligus mmbekalkan oksigen yang cukup untuk fungsi otak.


7. Pengambilan ubat-ubatan yang terkawal

Pengambilan ubat-ubatan hendaklah dalam pantauan ahli perubatan. Hal ini kerana ubat-ubatan yang mengandungi bahan-bahan yang menghalang neurotransmitter atau pembentukannya akan membantutkan fungsi otak.


Secara kesimpulannya, keberhasilan dan peningkatan otak dapat dipertingkatkan dengan gaya hidup yang sihat dan berkesan, Keupayaan otak yang baik mampu mengurangkan risiko penyakit yang berkaitan dengan kemahiran kognitif seperta daya ingatan, menganalisa, penyelesaian masalah dan seumpama dengannya.

Niza Ahmad,
014.567.1920

Tuesday, 26 July 2016

12 Beza Ubat dan Suplemen Anda Perlu Tahu

Assalamualaikum wbt


"Banyak nya suplemen kena makan? Tak pe ke makan banyak-banyak ni?"



Selalu saya di tanya soalan ni bila buka lemari suplemen saya. Almaklum di situ la letak 'khazanah' Vit c, Vita-lea, B-complex, GLA, Vit E, ESP dan segala bagai lagi yang jadi 'suppliear tambahan' saya setiap hari. 

Manakan tidak, makan sehari-hari yang saya ambil belum tentu cukup dengan keperluan nutrisi tubuh saya. Jad, bagi membetulkan persepsi dan kefahaman 'ramai orang' tentang beza ubat dan suplemen ni, makanya Speciaaaalll saya tulis entry ni! Semoga membantu ^^





Tahniah sebab berjaya habiskan bacaan! semoga jadi ilmu yang bermanfaat untuk anda =D



Thursday, 21 July 2016

13 Makanan Tinggi Protein


 Assalamualaikum wbt

Mengapa Protein dikatakan bagus untuk DIET berbanding Karbohidrat?

Protein Berfungsi :


1. Bertindak sebagai sumber tenaga
2. Mengatur keseimbangan kadar asid dalam sel
3. Mampu meningkatkan kadar metabolisme
4. Membentuk dan mempernbaiki otot yang rosak
5. Memperbaiki di peringkat sel
6. Protein juga mampu meransang pengeluaran hormon yang menenggelamkan rasa lapar
7. Tubuh membakar lebih banyak kalori ketika makan makanan yang tinggi PROTEIN                berbanding KARBOHIDRAT


Jenis-jenis Protein:



1. Protein Nabati (Protein berasaskan tumbuhan)
 - cth : Tauhu, tempe, kacang badam dll


2. Protein Hewani (Protein berasakan haiwan)
 - cth : ikan, telur, susu kambing dll




Makanan Mengandungi Tinggi Protein:


1. Dada Ayam (28gm/100gm)
- Dada Ayam mengandungi protein yang tinggi dan rendah lemak berbanding bahagian ayam yang lain.

2. Daging Kambing (24gm/100gm)

3. Daging Lembu (20.3 gm/100gm)

4. Udang (20.3 gm/100gm)

5. Ikan Salmon (20.35gm/100gm)
- Ikan Salmon mengandungi omega-3 yang baik untuk tubuh dan kandungan kalori yang Rendah.

6. Ikan Tuna (29gm/100gm)

7. Telur (12.6gm/100gm)

8. Susu Kambing(3.5gm/100gm)

9. Keju (21gm/100gm)

10. Kacang Soya (36.49gm/100gm)

11. Kacang Badam (21.22gm/100gm)

12. Brokoli (2.82gm/100gm)

13. Bayam (3.6gm/100gm)



Pilihlah makanan yang mengandungi protein tinggi berbanding karbohidrat kerana Protein akan memberi kesan kenyang dalam jangka masa yang panjang.

Semoga entry kali ini bermanfaat! ^^



Tuesday, 19 July 2016

Body Build dengan Shaklee?

SET BINA BADAN

Assalamualaikum wbt

Set Bina Badan pun hado?
Hadoo.. Jangan risau sebab Shaklee adalah Syarikat Suplemen yang Selamat, Semulajadi dan berkesan. Since ianya adalah suplemen, perlu kita faham dulu apa fungsi suplemen berbanding ubat. ^^ 

Suplemen, bahasa ringkasnya adalah makanan tambahan yang membantu untuk 'support' kekurangan nutrisi dalam badan. Kebiasaanya nutrisi boleh didapatkan daripada makanan yang dimakan seharian. Namun, kekurangan nutrisi bisa terjadi kerana pemakanan yang kurang berkhasiat, tidak seimbang dan tidak asli (GMO-Genetically Modified Organism) yang di ambil kita hari ini. Jadi, setiap permasalahan insyaAllah ada jalannya untuk di ikhtiarkan bersama Shaklee kerana Produk Shaklee melalui ujian klinikal khas oleh pakar-pakar nutrisi.

Untuk Cadangan bagi anda yang ingin bina badan (Body builder), anda di sarankan untuk mengambil :

1.       ESP/Cinch Shake
2.       Mealshake
3.       Ostematrix

·         ESP/Cinch Shake

- Mempunyai GI yang rendah
- Memberi tenaga segera
-Diperkaya dengan Leucine yang membantu memelihara otot semasa menurunkan berat badan (Cinch Shake)
- Mempunyai kandungan serat yang tinggi

Cinch Shake



·         Mealshake

- Mempunyai nutrisi lengkap (24 jenis vitamin, mineral & zat yang diperlukan)
- Membantu tumbesaran (mengandungi asid folik, biotin, kalsium & magnesium yang diperlukan untuk membina tulang & sel-sel semasa proses tumbesaran
- Kaya dengan serat larut untuk membantu membuang lemak berlebihan dan sisa buangan dari perut & usus.

Mealshake



·         Ostematrix

- Memelihara metabolisma kerangka & pertumbuhan otot
- Menguatkan tulang
- Mengaktifkan enzim tubuh & menghasilkan tenaga.


Ostematrix


Dah go through kenapa 3 produk ni sangaatttt best untuk anda yang ingin bina badan?

Nice. 

Jom dapatkan hari ini produk oseemm ni! ^^


Niza Ahmad,
014-5671920

Friday, 15 July 2016

18 Cara Atasi Gastrik Secara Semulajadi


Assalamualaikum wbt.

Menjadi suatu ‘kesengsaraan’ apabila GASTRIK menyerang kan?
Sepanjang bergelar mahasiswa di universiti, Allah temukan saya dengan ramaiiii sahabat-sahabat yang mengalami masalah Gastrik ni. Lewat makan, masuk angin dan mula lah gastrik menyerang. Sakitnya gastrik tu tak dapat saya bayangkan kerana Alhamdulillah saya bukan salah seorang dari mereka. Jadi, bagi orang-orang yang tergolong dalam kalangan pernah dan selalu mengalami Gastrik, apa yang boleh anda lakukan untuk atasi masalah ni? Semoga 18 Cara Atasi Gastrik ini mampu membantu anda. ^^


Gastrik










1. Jangan tinggal Sarapan!


- Bagi anda yang selalu mengalami Gastrik, biasakan dan amalkan ambil sarapan awal pagi. Jangaaannn tinggal sarapan. Ini kerana, perut yang kosong akan menjadi asid yang dirembeskan dalam perut menjadikan perut pedih dan memberi ruang untuk Gastrik menyerang



2. Elakkan sarapan/makan dengan makanan berasid(masam) atau pedas

- Jika anda seorang penggemar makanan masam/pedas, belajarlah untuk kurang-kurangkan kesukaan anda tu ^^ . Makanan yang masam dan pedas akan meninggalkan kesan ketidakselesaan pada perut.



3. Biasakan makanan yang bersifat alkali

- Makanan yang bersifat alkali sangat membantu untuk meneutralkan asid dalam perut.





Sayur-sayuran bersifat alkali 




4. Makan lebih kerap (dengan kuantiti yang sedikit)


- Makan dengan kadar yang kerap akan mengurangkan keasidan di dalam perut. Asid yang dirembeskan dalam perut dapat digunakan untuk mencerna/memproses makanan yang dimakan.



5. Elakkan makan yang mempunyai bahan pengawet

- Elakkan makanan yang mempunyai bahan pengawet seperti makan yang diperap dan dijeruk. Makanan saperti ini mempunyai pH keasidan yang agak tinggi.

- Walaupun mustahil untuk mendapatkan makanan tanpa pengawet pada zaman yang serba ‘mudah’ ini, namun anda punyai pilihan untuk memilih makanan yang KURANG bahan pengawet.



6.Elakkan makan terlalu banyak dalam satu masa


- Makan terlalu banyak pada satu masa akan menyebabkan ketidakselesaan pada perut seperti sneak,kembung dan seumpamanya.



7. Berhenti mengambil ubat tahan sakit (pain killer)


- Kita selalu dibiasakan dengan ubat tahan sakit. Sakit sikit painkiller yang di cari. Dos ubat tahan sakit yang tidak terkawal akan memberi kesan pada perut disebabkan bahan kimia yang terdapat dalam ubat tahan sakit tersebut.



8. BERHENTI Merokok, minuman beralkohol & minuman bikarbonat


- Buat anda yang biasa dengan rokok atau minuman beralkohol, perlahan-lahan tinggalkan tabiat yang tidak sihat ini! Kandungan rokok dan alcohol sangat memberi kesan yang bahaya pada tubuh anda.
- Minuman bikarbonat atau bergas bersifat tajam dan mampu memberi kesan pada perut.



9. Amalkan minum air sekurang-kurangnya 3L sehari

- Tubuh kita memerlukan air yang banyak untuk memfungsikan sistem dalam tubuh dengan baik.
- Air yang banyak mampu mengurankan pH asid dalam perut/tubuh



10. Makan/minum air bersumberkan halia

- Halia sangat membantu membuang angina dalam tubuh.



11. Minum Susu

- Susu bersifat alkali dan mampu meneutralkan asid dalam perut.



12. Makan Bawang putih bakar

- Bawang putih sangat membantu melawas, membuang angina akibat gastrik.
- Cara-caranya, bakal seulas bawang putih selama 1-2 minit, kemudian kupas kulitnya dan basuhkan sedikit bahagian kehitaman akibat dibakar dan kunyah begitu sahaja. Walaupun rasanya kurang enak, namun ianya sangat bagus untuk mengatasi gastrik. ^^



13. Menggigit bunga cengkih

- Dengan menggigit bunga cengkih mampu menghasilkan air liur yang sangat membantu untuk penghadaman.



14. Minum air bersama Habbatus Sauda’

- Habbatus sauda’ merupakan makanan sunnah yang dipercayai mampu mengubati pelbagai penyakit.



15. Amalkan meminum air kelapa dan buah-buahan segar


- Air kelapa dan buah segar seperti pisang mempunyai pH yang tinggi yang mampu menutralkan asid dan melindungi perut dari asid dalam perut.



16. Belajar untuk mengawal tekanan

- Tekanan mampu menganggu hormone dan sistem tubuh. Sistem tubuh yang tidak stabil mampu menjejaskan kesihatan anda.



17. Ambil Vitamin B12, Vitamin E dan Vitamin C

- Semasa gastrik menyerang, vitamin-vitamin akan rosak dan dimusnahkan. Jadi, ambillah makanan yang mempunyai vitamin-vitamin tersebut untuk menggantikannya semula.



18. Lewatkan bersahur

- Bagi anda yang ingin berpuasa, lewatkanlah waktu bersahur sekitar +- 1jam sebelum waktu imsak supaya makanan yang diproses mampu memberi tenaga untuk anda bekerja sepanjang hari.


Kesimpulannya, amalkan lah pemakanan dan gaya hidup sihat untuk hidup yang berkualiti dan produktif! Selamat beramal dan semoga anda dikurniakan kesembuhan dan dikurniakan kesihatan yang berpanjangan. ^^

Niza Ahmad,
014-5671920


Sunday, 3 July 2016

Kebaikan Nutriferon


Manfaat Utama

journeytoonedestiny.blogspot.my


1.    Mengukuhkan Sistem Imun dalam masa 3hari
Ianya adalah satu-satu interferon semulajadi di dunia. Kajian-kajian telah menunjukkan  bahawa interferon ;
-         Mampu meransang dan mempertingkatkan secara keseluruhan sistem imun tubuh dengan mengerahkan sistem imun tubuh dengan mengarahkan sistem pertahanan semulajadi tubuh berfungsi untuk membunuh ; T-cells, B-cells dan makrofag.


2.    Melawan Kanser dan Tumor
Interferon semulajadi mengandungi polisakarida yang;
-         Meransang dan mengaktifkan immunoglobin melawan sel-sel tumor dan kanser.
-         Mampu mengurangkan ketidakselesaan pada waktu rawatan kemoterapi.


3.    Melindungi dari Influenza
-         Mengimbangi kepada respon alergi persekitaran dan pencemaran udara
-         Melindungi dengan berkesan daripada virus, mikrob, termasuk selesema, flu, alergi, inflamasi dan influenza.


4.    Meringankan stress dan kelesuan
-         Meringankan kemudaratan yang disebabkan oleh keresahan, stress, kelesuan dan gaya hidup yang sibuk.


5.    Melambatkan penuaan
Formula unik Nutriferon ;
-         Meransang pengeluaran makrofag untuk mengurangkan radikal bebas, virus dan kuman.
-         Menjadikan sel-sel lebih sihat.


6.    Mengurangkan Infeksi oleh Pesakit Hepatitis B & C
Keberkesanan Nutriferon dalam memerangi virus akan mengurangkan infeksi dan meminimumkan ketidakselesaan seperti kembung perut, rasa mual, muntah dll kepada pesakit Hepatitis B & C.


7.    Meningkat Menopause
Hypertensi, tahap kolestrol yang tinggi, kitaran darah dan masalah lain berkaitan menopause akan menjadi lebih baik.


8.    Meningkatkan PMS

Terbukti secara klinikal mengurangkan symptom yang terjadi akibat ketidakseimbangan sistem endokrin iaitu kekejangan  waktu haid, sakit belakang, sakit payudara, masalah jerawat, kegelisahan, insomnia dan mood swing.

Saturday, 29 August 2015

5 Sebab Anda Perlu Ambil Vitamin dari Usia Muda!

Bismillah..
Assalamualaikum w.b.t,

"Bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan".

Ha.. Begitulah umpamanya produk-produk suplemen, vitamin, kesihatan dan kecantikan yang ada di pasaran hari ini.

Hal ini membuktikan bahawa manusia kini kian 'terancam' dengan gaya hidup dan tahap kesihatan diri sehingga menyebabkan kita akur dan sedar bahawa kita memerlukan nutrisi/vitamin/suplemen tambahan untuk menampung kekurangan nutrisi yang diperlukan oleh tubuh,

KENAPA anda perlu mengambil Vitamin/suplemen/nutrisi tambahan dari usia muda?

1. Pemakanan seharian yang tidak seimbang dan makan makanan yang terlebih masak. (hilang zat dan nutrien)



- Kecenderungan kita memilih makanan yang hanya 'sedap' pada selera kita tanpa menghiraukan nutrisi yang diperlukan tubuh menjadikan kita mengamalkan pemakanan seharian kita yang tidak seimbang mengikut piramid makanan menjadikan tubuh kekurangan nutrisi dan zat yang diperlukan oleh tubuh,

- Selain itu, makanan yang dimasak terlalu lama di atas dapur juga akan kehilangan zat semasa proses memasak yang disebabkan oleh suhu yang panas.


2. Buah-buahan dan sayuran yang tercemar dengan racun perosak.


"Saya selalu masak di rumah!". "Hari-hari saya pastikan family saya makan sayur-sayuran dan  buah-buahan".. Syabas! Ini menunjukkan anda sangat komited untuk berikan yang terbaik buat keluarga anda. Tapi tahukah anda sejauh mana sayur-sayuran dan buah-buahan kita di pasaran segar dan bebas dari racun dan juga bahan kimia? * thinking :3 *


- Tidak sedikit yang kita tahu petani atau peladang-peladang yang menggunakan racun serangga bagi menjaga 'kebajikan' tanaman mereka dari serangga perosak bukan? melainkan anda menanam sayur-sayuran dan buah-buahan sendiri =)

- Tidak kurang juga yang menggunakan  teknik GMO (Genetically Modified Organism) bagi mempercepatkan 'tumbesaran' tanaman dan haiwan. Ini menghasilkan sayur-sayuran atau buah-buah yang pra-matang. Adakah kita yakin juga tentang zat dan nutrisi yang terkandung di dalamnya??


3. Makanan segera (diproses)


Fast food merupakan makan 'feveret' yang last long bagi setiap lapisan masyarakat khusus di Malaysia. Sebut aje KFC, McD, SubWAY, bla bla bla.. jarang orang tak tahu :3
Tapi sejauh mana kita ambil peduli bagaimana makan tersebut di proses? Sebersih mana makanan tersebut disediakan? Paling utama, sebanyak mana zat dan nutrisi penting di salurkan ke dalam tubuh kita?

- Sesuai nama nya 'fast food' = makanan segera, setiap makanan yang disediakan dengan cara 'mudah' dan 'segera'. Bahan-bahan yang di awet, di 'kitar guna semula'. 

"Kasihani buah pinggang anda"

4. Tekanan stress/ fizikal



- Tekanan / stress sering 'menghantui' sesiapa saja tak kira usia dan bangsa. heh.
Tekanan dengan kerja, belajar, orang sekeliling dan apa jua penyebabnya boleh memberi impak kepada musnahnya vitamin-vitamin penting dalam tubuh seperti B2, B5, B6 dan vit C.

- Jelas lagi nyata tanpa kita sedar zat dan nutrisi yang sambil lewa 'kita jaga' di dalam tubuh mampu termusnah dan merencatkan aktiviti-aktiviti sel dalam tubuh. Kesannya mungkin tak keihatan esok atau lusa. Tapi saat kita tak mampu berbuat apa melainkan menangung akibatnya.


5. Pengambilan ubat-ubatan menganggu penyerapan zat makanan.



- Pengambilan ubat-ubatan seperti painkiller, antibiotik dan seumpamanya mampu menganggu kadar serapan zat dan nutrisi dari makanan. 

- Kenapa ia berlaku? Ini disebabkan ubat-ubatan yang diperbuat dan mengandungi bahan kimia yang berbahaya walaupun sedikit akan 'kekal' ataupun mengambil masa yang lama untuk disingkirkan dari buah pinggang. Hal ini yang akan menjadikan zat dan nutrisi yang bakal diserap terganggu.


* Tarik nafasssss....hembus! Pejam mata sekejap dan fikir adakah salah satu senarai di atas dalam senarai 'gaya hidup' kita? Bertindak sekarang!

Semoga Bermanfaat buat pembaca budiman. =)










Copyright© -NizaAhmad.com - Pengedar Shaklee Malaysia- All Rights Reserved