السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
Showing posts with label Nutrisi. Show all posts
Showing posts with label Nutrisi. Show all posts

Friday, 25 October 2019

Khasiat Bawang Putih untuk Kesihatan



GARLIC atau biasa kita kenali sebagai bawang putih 
ternyata membawa banyak manfaat untuk kesihatan.
Bawang putih biasanya jika dikupas dari kulitnya tidak 
mengeluarkan bau. 

Tetapi apabila dipecahkan atau dipotong akan mengakibatkan reaksi Alliin & Alliinese (enzim) yang di gelar – Allicin

Allicin ini lah yang mengeluarkan bau. Allicin ini merupakan komponen aktif dalam bawang putih dan bertindak sebagai agen kuasa terhadap bakteria. Allicin ini juga bersifat penyembuh dalam bidang perubatan dan kesihatan.


Garlic Shaklee



Kebaikan Garlic

1. Melawan bakteria dan semua jenis jangkitan seperti:-

  • Kerongkong & telinga
  • perut memulas
  • Cirit birit
  • Bronkitis
  • Luka-luka
  • Resdung
  • Jangkitan yang berulang-ulang (seandainya di sarankan mengambil antibiotic, segera ambil Garlic kerana merupakan antibiotic semulajadi)
  • Meningkatkan sistem imun badan
  • Meningkatkan pengeluaran Insulin (untuk pesakit Kencing Manis


BAGAIMANA CARA MENGHASILKAN GARLIC

1. Daripada minyak garlic

2. Garlic yang dipecahkan (crushed Garlic)

3. Conventional high Heat (Penggunaan suhu yang sangat tinggi)

4. Freeze Dried Powder (Serbuk kering yang dibekukan)

5. Extract proses yang menghilangkan bau Garlic
* Kesemua proses di atas mempunyai kandungan ALLICIN yang rendah dan mengurangkan keberkesanannya.



Perbezaan Shaklee

1. Menggunakan proses mengawal bau Garlic untuk memelihara komponen semulajadi bawang putih

2. Hanya bawang putih asli dan berkualiti tinggi tanpa pencemaran serangga digunakan bagi Garlic Shaklee

3. Dijamin berkesan.

Punca dan Cara Mengatasi Gout


Apabila sebut pasal sakit Gout ni, mesti kita terbayangkan kaki yang bengkak kebiruan dan tentunya diiring rasa sakit yang ngilu! 

Sebelum kita kupas dalam lagi tentang sakit Gout ini, jom kita ambil tahu sebenar-benarnya sakit Gout tu?


Apa itu GOUT?


1. Satu penyakit yang melibatkan sendi-sendi menjadi
bengkak

2. /keadaan bengkak itu disebabkan oleh ‘Uric Crystal’ 
yang merosakkan tisu-tisu pada sendi-sendi

3. Gout terjadi akibat kegagalan pada sistem tubuh badan 
iaitu gagagl menyingkirkan asid urik dalam tempoh tertentu.



set gout shaklee



Bagaimana GOUT berlaku?


Sel kita sering pecah(burst) dan digantikan semula dengan sel baru (kecuali sel neuron). Setiap kali sel-sel pecah, nucleus sel itu juga akan pecah atau mati.

Sel yang pecah ini akan mengeluarkan hampas dalam bentuk ‘nucleic acid’. Bahan ini akan membentuk ‘uric acid’ yang perlu dikeluarkan dalam bentuk ‘urea’ melalui sistem perkumuhan (Pundi kencing).

Proses ini akan berlaku secara semulajadi jika 
sel-sel mengandungi zat galian dan vitamin yang cukup.

Jika nutrisi ini berkurangan, uric acid tidak dapat diubah  
daripada ‘uric acid’ kepada ‘urea’. Maka ‘uric acid’ ini akan terus mengalir dalam darah.

Apabila ‘uric acid’ mengalir dalam darah, ia akan bergabung dengan magnesium dan seterusnya membentuk ‘uric crystals’.

Uric Crystals inilah yang akan tersekat dan menyumbat di 
sendi-sendi. Ia juga akan mencetuskan alahan yang menyebabkan terkeluarnya bahan radang yang membuat sendi-sendi itu bengkak. Inilah yang membentuk gout dan memberi kesan yang sangat sakit.

Jadi, dah nampak kan sedikit sebanyak penyakit Gout ini berpunca dari Uric Acid yang banyak berkumpul dalam badan.
Jika tak disingkirkan maka ini yang akan mendorong epada penyakit Gout.


Bagaimana Uri Acid boleh bertambah?

1. STRESS

Kajian mendapati bahawa uric acid bertambah sebanyak
18kali atas paras biasa sewaktu stress. 
Hal ini kerana, terlalu banyak enzim, vitamin, zat galian, bahan-bahan minyak dalam kumpulan gamma-linoleneic dan alpha-linolineic-acid habis digunakan dan perlu digantikan.


2. KEGEMUKAN



3. PEMAKANAN

Makanan yang tinggi kandungan purine (meninggalkan 
leaves uric acid sebagai waste product)


4. PENGGUNAAN UBAT /DADAH
Risiko kerosakkan buah pinggang dan menyebabkan tidak mampu menapis uric acid dalam darah.


5. KEKURANGAN VITAMIN B5 (Panthothenic Acid)
Berfungsi untuk menukar Uric Acid kepada Urea.



6. KEKURANGAN VITAMIN E
Membantu menghindarkan pemecahan nucleas


Adakah ubat yang mampu merawat pesakit Gout ini?


set gout


Pengubatan

Berdasarkan bidang perubatan, penyakit Gout tiada ubat 
untuk merawat sepenuhnya penyakit ini. Yang ada Cuma untuk mengurangkan kesan Gout seperti


  • Non-Steroid Inflammation : Mengurangkan bengkak
  • Drug : Mengawal uric acid


Dan ubat-ubatan ini perlu di ambil sepanjang hayat dan berisiko mempunyai kesan sampingan.


Tapi, ketahuilah. kecukupan nutrisi dari pemakanan sihjat dan seimbang mampu membantu dalam pembaikan sel tubuh dan menambah baik kualiti kesihatan kita.

Peranan Nutrisi Tambahan/Suplemen

Fungsi suplemen adal untuk ‘REVERSE THE CAUSE’.

1. B-complex : asid folic yang membantu metabolism, 
meningkatkan Vitamin B5, Sebagai anti-stress.

2. Vitamin C- Meningkatkan sistem ketahanan imun

3. Vitamin E – Sebagai anti-oksidan, membantu buah 
pinggang menapis uric acid

4. ESP – Membina dan membaiki sel yang terjejas

5. Omega Guard (EPA) – Meredakan keradangan sendi-sendi

6. Zinc – Penting dalam metabolism protein dan membaiki 
sel

7. GLA – Penting dalam fungsi enzim-enzim.

8. Garlic – Sebagai antibiotic semulajadi melawan 
kesakitan.

9. Ostematrix (Kalsium, Magnesium & Vitamin D)
Membantu mengatasi masalah sakit-sakit tulang


10. Alfalfa – Mengatasi sakit sendi, alergik & buah pinggang.

Monday, 2 September 2019

Perlukah Suplemen dalam Kehidupan Seharian?

Sejak dua menjak ni ramai dan hangat isu tentang makanan tambahan / suplemen diperkatakan.

Kalau kita tengok di pasaran seperti Farmasi dan seumpamanya dah banyak makanan tambahan atau suplemen dijual secara meluas dan pelbagai bentuk promosi di adakan.

Jadi, perlu atau tidak suplemen dalam kehidupan kita sebenarnya?

Pendapat sesetengah doktor perubatan yang menyatakan kita tidak memerlukan suplemen dan memadai dengan mengamalkan pemakanan seimbang seharian adalah kurang tepat.

Menurut kajian saintifik yang terbaru telah membuktikan dengan mengamalkan pengambilan suplemen seharian akan membantu kita untuk mendapatkan kesihatan yang lebih baik dan menCEGAH pelbagai jenis penyakit kronik.

Sebelum Niza kongsi lebih detail tentang tajuk kita hari ni yeah! Jom Niza terangkan apa benda sebenarnya suplemen atau makan tambahan tu?

Suplemen atau Makanan tambahan ini adalah zat-zat makan mikro atau surih yang diperlukan dalam tubuh kita seperti vitamin dan minerals untuk mengekalkan kesihatan yang baik.

Seperti mana zat-zat makanan yang terdapat dalam pemakanan sihat kita seharian. Apabila Niza mention kat sini pemakanan sihat, maka ianya semestilah seperti makanan yang kaya dengan zat asli seperti Sayur, Buah, Ikan dan seumpamanya.

Thursday, 21 July 2016

13 Makanan Tinggi Protein


 Assalamualaikum wbt

Mengapa Protein dikatakan bagus untuk DIET berbanding Karbohidrat?

Protein Berfungsi :


1. Bertindak sebagai sumber tenaga
2. Mengatur keseimbangan kadar asid dalam sel
3. Mampu meningkatkan kadar metabolisme
4. Membentuk dan mempernbaiki otot yang rosak
5. Memperbaiki di peringkat sel
6. Protein juga mampu meransang pengeluaran hormon yang menenggelamkan rasa lapar
7. Tubuh membakar lebih banyak kalori ketika makan makanan yang tinggi PROTEIN                berbanding KARBOHIDRAT


Jenis-jenis Protein:



1. Protein Nabati (Protein berasaskan tumbuhan)
 - cth : Tauhu, tempe, kacang badam dll


2. Protein Hewani (Protein berasakan haiwan)
 - cth : ikan, telur, susu kambing dll




Makanan Mengandungi Tinggi Protein:


1. Dada Ayam (28gm/100gm)
- Dada Ayam mengandungi protein yang tinggi dan rendah lemak berbanding bahagian ayam yang lain.

2. Daging Kambing (24gm/100gm)

3. Daging Lembu (20.3 gm/100gm)

4. Udang (20.3 gm/100gm)

5. Ikan Salmon (20.35gm/100gm)
- Ikan Salmon mengandungi omega-3 yang baik untuk tubuh dan kandungan kalori yang Rendah.

6. Ikan Tuna (29gm/100gm)

7. Telur (12.6gm/100gm)

8. Susu Kambing(3.5gm/100gm)

9. Keju (21gm/100gm)

10. Kacang Soya (36.49gm/100gm)

11. Kacang Badam (21.22gm/100gm)

12. Brokoli (2.82gm/100gm)

13. Bayam (3.6gm/100gm)



Pilihlah makanan yang mengandungi protein tinggi berbanding karbohidrat kerana Protein akan memberi kesan kenyang dalam jangka masa yang panjang.

Semoga entry kali ini bermanfaat! ^^



Tuesday, 19 July 2016

Body Build dengan Shaklee?

SET BINA BADAN

Assalamualaikum wbt

Set Bina Badan pun hado?
Hadoo.. Jangan risau sebab Shaklee adalah Syarikat Suplemen yang Selamat, Semulajadi dan berkesan. Since ianya adalah suplemen, perlu kita faham dulu apa fungsi suplemen berbanding ubat. ^^ 

Suplemen, bahasa ringkasnya adalah makanan tambahan yang membantu untuk 'support' kekurangan nutrisi dalam badan. Kebiasaanya nutrisi boleh didapatkan daripada makanan yang dimakan seharian. Namun, kekurangan nutrisi bisa terjadi kerana pemakanan yang kurang berkhasiat, tidak seimbang dan tidak asli (GMO-Genetically Modified Organism) yang di ambil kita hari ini. Jadi, setiap permasalahan insyaAllah ada jalannya untuk di ikhtiarkan bersama Shaklee kerana Produk Shaklee melalui ujian klinikal khas oleh pakar-pakar nutrisi.

Untuk Cadangan bagi anda yang ingin bina badan (Body builder), anda di sarankan untuk mengambil :

1.       ESP/Cinch Shake
2.       Mealshake
3.       Ostematrix

·         ESP/Cinch Shake

- Mempunyai GI yang rendah
- Memberi tenaga segera
-Diperkaya dengan Leucine yang membantu memelihara otot semasa menurunkan berat badan (Cinch Shake)
- Mempunyai kandungan serat yang tinggi

Cinch Shake



·         Mealshake

- Mempunyai nutrisi lengkap (24 jenis vitamin, mineral & zat yang diperlukan)
- Membantu tumbesaran (mengandungi asid folik, biotin, kalsium & magnesium yang diperlukan untuk membina tulang & sel-sel semasa proses tumbesaran
- Kaya dengan serat larut untuk membantu membuang lemak berlebihan dan sisa buangan dari perut & usus.

Mealshake



·         Ostematrix

- Memelihara metabolisma kerangka & pertumbuhan otot
- Menguatkan tulang
- Mengaktifkan enzim tubuh & menghasilkan tenaga.


Ostematrix


Dah go through kenapa 3 produk ni sangaatttt best untuk anda yang ingin bina badan?

Nice. 

Jom dapatkan hari ini produk oseemm ni! ^^


Niza Ahmad,
014-5671920

Thursday, 14 July 2016

Set Gastrik


Assalamualaikum wbt

ANDA MEMPUNYAI GASTRIK?
PEDIH PERUT SAAT GASTRIK MENYERANG?
--------------------------------------------------------------------------------------------
Pantang lewat makan, pedih perut!
Pantang makan pedas, pedih perut!
Pantang salah makan, pedih perut!
Pantang makan masam, pedih perut!

--------------------------------------------------------------------------------------------

Jangan risau, Alhamdulillah ramai yang dah berjaya ikhtiar bersama produk Selamat,Semulajadi dan Berkesan dari syarikat Hijau ni! >_<
Apa yang sesuai di ambil oleh pesakit Gastrik?

1. Energy Soy Protein (ESP)
2. Peppermint-Ginger Plus
3. Alfalfa

Kenapa 3 Produk ni??


ESP

·         ESP
- Pembekal tenaga segera
- Mengandungi Protin : merupakan bahan utama dalam pembentukan tisu > organ > sistem penghadaman
- Mempunyai indeks glisemik yang rendah : melepaskan glukos perlahan-lahan dalam tubuh (memberi efek kenyang dalam jangka masa yang panjang)





Peppermint-Ginger Plus

·         Peppermint-Ginger Plus
- Mencegah masalah gastrik dan masalah penghadaman
- Mencuci usus dan perut
- Membantu penghadaman





Alfalfa

·         Alfalfa
- Membantu dalam perubahan patologi dalam usus & perut
- Membaiki masalah penghadaman

- Bersifat alkali untuk meneutralkan asid dalam perut.



Gabungan ketiga-tiga produk ini mampu membantu mengatasi masalah Gastrik anda! Jom dapatkan segera. ^^


Niza Ahmad,
014-5671920.

Saturday, 29 August 2015

5 Sebab Anda Perlu Ambil Vitamin dari Usia Muda!

Bismillah..
Assalamualaikum w.b.t,

"Bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan".

Ha.. Begitulah umpamanya produk-produk suplemen, vitamin, kesihatan dan kecantikan yang ada di pasaran hari ini.

Hal ini membuktikan bahawa manusia kini kian 'terancam' dengan gaya hidup dan tahap kesihatan diri sehingga menyebabkan kita akur dan sedar bahawa kita memerlukan nutrisi/vitamin/suplemen tambahan untuk menampung kekurangan nutrisi yang diperlukan oleh tubuh,

KENAPA anda perlu mengambil Vitamin/suplemen/nutrisi tambahan dari usia muda?

1. Pemakanan seharian yang tidak seimbang dan makan makanan yang terlebih masak. (hilang zat dan nutrien)



- Kecenderungan kita memilih makanan yang hanya 'sedap' pada selera kita tanpa menghiraukan nutrisi yang diperlukan tubuh menjadikan kita mengamalkan pemakanan seharian kita yang tidak seimbang mengikut piramid makanan menjadikan tubuh kekurangan nutrisi dan zat yang diperlukan oleh tubuh,

- Selain itu, makanan yang dimasak terlalu lama di atas dapur juga akan kehilangan zat semasa proses memasak yang disebabkan oleh suhu yang panas.


2. Buah-buahan dan sayuran yang tercemar dengan racun perosak.


"Saya selalu masak di rumah!". "Hari-hari saya pastikan family saya makan sayur-sayuran dan  buah-buahan".. Syabas! Ini menunjukkan anda sangat komited untuk berikan yang terbaik buat keluarga anda. Tapi tahukah anda sejauh mana sayur-sayuran dan buah-buahan kita di pasaran segar dan bebas dari racun dan juga bahan kimia? * thinking :3 *


- Tidak sedikit yang kita tahu petani atau peladang-peladang yang menggunakan racun serangga bagi menjaga 'kebajikan' tanaman mereka dari serangga perosak bukan? melainkan anda menanam sayur-sayuran dan buah-buahan sendiri =)

- Tidak kurang juga yang menggunakan  teknik GMO (Genetically Modified Organism) bagi mempercepatkan 'tumbesaran' tanaman dan haiwan. Ini menghasilkan sayur-sayuran atau buah-buah yang pra-matang. Adakah kita yakin juga tentang zat dan nutrisi yang terkandung di dalamnya??


3. Makanan segera (diproses)


Fast food merupakan makan 'feveret' yang last long bagi setiap lapisan masyarakat khusus di Malaysia. Sebut aje KFC, McD, SubWAY, bla bla bla.. jarang orang tak tahu :3
Tapi sejauh mana kita ambil peduli bagaimana makan tersebut di proses? Sebersih mana makanan tersebut disediakan? Paling utama, sebanyak mana zat dan nutrisi penting di salurkan ke dalam tubuh kita?

- Sesuai nama nya 'fast food' = makanan segera, setiap makanan yang disediakan dengan cara 'mudah' dan 'segera'. Bahan-bahan yang di awet, di 'kitar guna semula'. 

"Kasihani buah pinggang anda"

4. Tekanan stress/ fizikal



- Tekanan / stress sering 'menghantui' sesiapa saja tak kira usia dan bangsa. heh.
Tekanan dengan kerja, belajar, orang sekeliling dan apa jua penyebabnya boleh memberi impak kepada musnahnya vitamin-vitamin penting dalam tubuh seperti B2, B5, B6 dan vit C.

- Jelas lagi nyata tanpa kita sedar zat dan nutrisi yang sambil lewa 'kita jaga' di dalam tubuh mampu termusnah dan merencatkan aktiviti-aktiviti sel dalam tubuh. Kesannya mungkin tak keihatan esok atau lusa. Tapi saat kita tak mampu berbuat apa melainkan menangung akibatnya.


5. Pengambilan ubat-ubatan menganggu penyerapan zat makanan.



- Pengambilan ubat-ubatan seperti painkiller, antibiotik dan seumpamanya mampu menganggu kadar serapan zat dan nutrisi dari makanan. 

- Kenapa ia berlaku? Ini disebabkan ubat-ubatan yang diperbuat dan mengandungi bahan kimia yang berbahaya walaupun sedikit akan 'kekal' ataupun mengambil masa yang lama untuk disingkirkan dari buah pinggang. Hal ini yang akan menjadikan zat dan nutrisi yang bakal diserap terganggu.


* Tarik nafasssss....hembus! Pejam mata sekejap dan fikir adakah salah satu senarai di atas dalam senarai 'gaya hidup' kita? Bertindak sekarang!

Semoga Bermanfaat buat pembaca budiman. =)










Thursday, 30 July 2015

Bagaimana memilih Vitamin B yang baik?

Assalamualaikum wbt.

Dewasa ini, pelbagai jenis jenama atau 'brand' melonggok di pasaran.
Samada Tiruan, Sintetik atau Semulajadi. Jadi, hari ini meh saya kongsikan bagaimana memilih vitamin B yang baik?


Bagaimana memilih vitamin B yang baik?

1.      Mengandungi kesemua 8 vitamin (B1, B2, B3, B5, B6, B12, asid folik dan biotin) sebagaimana dinyatakan dalam RDA (kesemuanya perlu diambil pada masa yang sama)
2.      Harus mengandugi 100% RDA untuk asid folik dan biotin.
3.      Pastikan jurang peratusan nilai harian B1, B2, B3 dan B!2 tidak terlalu besar.
4.      Elakkan pengambilan vitamin B yang menawarkan rumusan larut air (sustain release)


#Shaklee Difference
Ø  Para saintis Shaklee telah mencipta asid folik secara semulajadi yang pertama di dunia dengan kadar keboleh serapan (bioavailability)  yang sangat tinggi  dan berkualiti. Ini kerana, asid folik yang semulajadi tidak mudah diserap oleh tubuh, dan hamper 99% asid folik di pasaran bersifat SINTETIK!
Ø  B-Complex Shaklee mengandungi 8 komponen penting vitamin B, termasuklah 100% biotin dan asid folik.
Ø  Kesemua 8 komponen ini perlu ada pada vitamin B-Complex untuk mendapatkan keseimbangan dan keberkesanan yang sempurna. Kelebihan atau kekurangan akan menyebabkan ketidakseimbangan vitamin B dalam tubuh .
Ø  Vitamin B adalah vitamin larut-air, sebarang lebihan tidak akan disimpan malah akan disingkirkan oleh sistem pencrenaan. Oleh itu, adalah sangat penting untuk kita mengambil B-Complex setiap hari.


Semoga bermanfaat buat anda! =)
Copyright© -NizaAhmad.com - Pengedar Shaklee Malaysia- All Rights Reserved