Cara menghilangkan jerawat dengan cepat!

Assalamualaikum dan salam sejahtera.


JERAWAT. 
Satu perkataan yang boleh membuat ramai yang stress menghadapinya dan tercari-cari cara menghilangkan jerawat ni terutama kaum wanita.

Apa-apa yang terjadi pasti ada puncanya,
jadi, jom telaah dulu

Faktor Penumbuhan Jerawat


1. Hormon

Ada apa dengan hormon?
Umumnya, pada usia remaja, kelenjar sebaceous sedang rancak mengembang dan mengeluarkan sebum di bawah pengaruh hormon Androgen. Sementelah itulah wanita kerap mengalami masalah jerawat terutamanya peringkat awal dan pertengahan remaja..

What causes acne - diagram

2. Bakteria

Bakteria yang dikenali dengan nama Propionibacterium acnes pula adalah salah satu bakteria yang biasa ditemui dalam sel kulit. Sumber makanannya ialah sebum dan sel-sel mati pada permukaan kulit. Orang yang berjerawat mempunyai Propionibacterium acnes yang lebih banyak berbanding dengan kulit orang yang tidak berjerawat.

3. Pemakanan

Walaupun punca jerawat yang disebabkan oleh diet atau pemakanan tidak dapat dibuktikan dengan jelas serta secara terperinci, tetapi diet mempunyai kesan langsung terhadap tahap insulin dalam badan kita. Untuk pengetahuan anda, insulin adalah hormon terpenting manusia dan boleh mempengaruhi hormon-hormon lain di dalam tubuh termasuk hormon androgen yang turut menjadi penyebab pertumbuhan jerawat pada kulit muka, belakang dan leher.

4. Stress

Stress boleh memburukkan lagi simptom jerawat anda tetapi ia boleh dicegah dengan rawatan jerawat yang betul. Tahap stress yang tinggi memang mampu memberi kesan ke atas jerawat dan boleh menyebabkan radang jerawat yang teruk. Selain itu, apabila kita dalam keadaan stress, adrenalin serta hormon androgen yang ada di dalam badan akan dikeluarkan dengan berlebihan dan menjadi punca berlakunya pertumbuhan jerawat.

5. Alat Solek

Sebenarnya alat solek bukanlah punca jerawat terbesar untuk kulit, tetapi jika anda tidak membersihkan kulit anda dengan baik selepas memakai alat solek, ia boleh memburukkan lagi keadaan jerawat pada kulit terutama muka anda. Ini kerana alat solek lazimnya mengandungi bahan kimia yang meninggalkan kesan pada wajah.

6. Matahari./ sinaran UV

Cahaya matahari juga bukanlah penyebab utama masalah jerawat tetapi haba yang dihasilkan oleh matahari boleh menyebabkan kulit anda berpeluh dan berminyak sekaligus menyumbatkan liang roma.

7. Pakaian

Tidak ramai yang mengalami masalah ditumbuhi jerawat di belakang badan tetapi ia berlaku disebabkan oleh jenis pakaian yang dipakai terutama dalam iklim tropika seperti di Malaysia. Belakang badan mempunyai ribuan kelenjar dan liang roma yang boleh memerangkap sebum. Jangan malas mandi kerana kulit yang bersih boleh membebaskan anda dari belenggu jerawat.

ok. sudah hadam lumat-lumat?
^_^
Jadi, bagaimana nak kekalkan kulit cantik dan sihat tanpa jerawat ni?
Secara amnya,
silalah bersedia lagi untuk amalkan petua-petua di bawah........

Cara Menghilangkan Jerawat Dengan Mudah dan Cepat

1. Kurangkan Pengambilan Gula

Pengambila gula yang berlebihan boleh menyebabkan jerawat semakin teruk.

2. Banyakkan makanan yang bersumberkan ikan (minyak ikan)

Khasiat yang terkandung di dalam ikan atau lebih di kenali dengan Omega 3 dapat memberi kebaikan untuk kesihatan dan kecantikan kulit sekali gus dapat mencegah pertumbuhan jerawat.

3. Ambil Vitamin untuk mencegah jerawat

Vitamin penting yang utama dan pertama untuk kecantikan kulit adalah vitamin A, Vitamin E, Vitamin B-complex dan Vitamin C. (Nantikan post akan datang untuk makluman kandungan vitamin tersebut untuk kesihatan dan kecantikan kulit.. stay tuned.....) 

4. Ambil 'Zink' untuk merawat jerawat sedia ada.

Zink?? ha.. jgn ambil Zink rumah pulakkkkkk...
Zink ni adalah makanan yang mengandungi nutrient zink. cth: telur,bijirin,cendawan dan bla bla bla..
lbih mudah lagi, ambil lah Zink omplex dari Shaklee..(^_^)v

5. Jangan ragu-ragu untuk melabur duit.

eh eh.. amboii kauu..
heh, Ramai yang mampu menghulur duit untuk produk kecantikan yang mahal-mahal.
Tapi, di sini kami hanya menyarankan untuk mengambil nutrisi sebagai ambilan rutin kalian yang mementingkan kecantikan dan kesihatan. Nutrisi bukan hanya sekadar kecantikannn. tp juga untuk kesihatan menyeluruh..

InsyaAllah, moga Allah berkati usaha kalian dalam memastikan gaya hidup sihat.

"Cantik tidak menjamin untuk sihat, Tapi, sihat menjamin untuk tampil lebih cantik"

Bagi pelanggan setia Shaklee, kami mengeSYORkan untuk mengambil.....



1. Vit-C
2. Vit-E
3. B-Complex


“Apabila kamu telah berazam (bertekad dan berusaha) maka bertawakallah kepada Allah, sesungguhnya Allah sukakan golongan yang bertawakal” ( Surah Ali Imran :159)

taraaaa.. ini testimoni dari pengguna produk Shaklee,
*Hak Cipta Terpelihara. Shaklee only.(^_^)v
Perlu di ingat, Produk ini hanyalah sebagai wasilah atau medium kita dalam berusaha.



P/s: Sekian saja entry kali ni..
Terima kaseh daun keladi kerana sudi meluangkan masa untuk membaca entry kali ni.
Entry dah habis d baca.. berminat dan teruja? Sila hubungi saya di 



sekian saja.
Selamat menjalani bulan pesta ibadah, Ramadhan Kareem.


Wallahua'alam..
wassalam wth.




Post a Comment

0 Comments