السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Monday, 2 September 2019

Perlukah Suplemen dalam Kehidupan Seharian?

Sejak dua menjak ni ramai dan hangat isu tentang makanan tambahan / suplemen diperkatakan.

Kalau kita tengok di pasaran seperti Farmasi dan seumpamanya dah banyak makanan tambahan atau suplemen dijual secara meluas dan pelbagai bentuk promosi di adakan.

Jadi, perlu atau tidak suplemen dalam kehidupan kita sebenarnya?

Pendapat sesetengah doktor perubatan yang menyatakan kita tidak memerlukan suplemen dan memadai dengan mengamalkan pemakanan seimbang seharian adalah kurang tepat.

Menurut kajian saintifik yang terbaru telah membuktikan dengan mengamalkan pengambilan suplemen seharian akan membantu kita untuk mendapatkan kesihatan yang lebih baik dan menCEGAH pelbagai jenis penyakit kronik.

Sebelum Niza kongsi lebih detail tentang tajuk kita hari ni yeah! Jom Niza terangkan apa benda sebenarnya suplemen atau makan tambahan tu?

Suplemen atau Makanan tambahan ini adalah zat-zat makan mikro atau surih yang diperlukan dalam tubuh kita seperti vitamin dan minerals untuk mengekalkan kesihatan yang baik.

Seperti mana zat-zat makanan yang terdapat dalam pemakanan sihat kita seharian. Apabila Niza mention kat sini pemakanan sihat, maka ianya semestilah seperti makanan yang kaya dengan zat asli seperti Sayur, Buah, Ikan dan seumpamanya.



"Kalau kita dah ambil pemakanan sihat, maka tak perlu lagi lah suplemen atau makanan tambahan?"




Shaklee



Ha.. disebabkan persoalan macam ni lah maka wujudnya entri kali ni!><


Ianya sangat berkait rapat dengan tajuk kita hari ni.

So jom Niza share lagi..


Kenapa Perlukan Suplemen?

1. Pemakanan seharian yang tidak seimbang.

Pada zaman serba canggih dan maju hari ini, ramai dalam kalangan masyarakat terlalu sibuk menguruskan kehidupan dengan kerjaya dan pelbagai aktiviti harian yang padat. Sehingga tanpa sedar seringkali tidak menitikberatkan soal permakanan.

Restoran-restoran makanan segera selalu saja 'fullhouse' oleh kita kerana mahukan 'segera' dalam menguruskan kehidupan.

Jadi, tabiat pemakanan begini sangat membri impak besar dalam kesihatan kerana makan segera yang diproses sememangnya mempunyai tambahan makan yang merbahaya untuk kesihatan dan juga semestinya kurang zat bahkan hampir 0 !



2. Pemakanan seharian yang kaya dengan karbohidrat, lemak tepu, lemak 'trans' dan gula yang berlebihan.

Pemakanan makanan segera sudah tentunya mengandungi lemak tepu, lemak trans, gula berlebihan dan kaya karbohidrat yang berlebihan. 

Kandungan-kandungan tersebut dalam pemakanan kita seharian seandainya tidak dicerna atau diproses dengan baik dlam tubuh pasti akan mendatangkan pelbagai mudarat akan datang seperti obesiti, kencing manis, kolestrol dan seumpamanya.


3. Pemakan seharian yang tidak seimbang dan amat rendah kandungan zat-zat surih seperti vitamin, minerals, anti-oksidan dan seumpamanya



4. Kehilangan nutrisi semasa penyediaan makanan atau memasak.

Proses memasak yang terlalu lama, dicampur dengan pengawet  seumpamanya pasti akan memberi kesan pada zat-zat makanan yang mudah bertindak balas dengan persekitaran seperti suhu yang terlalu panas, terlalu sejuk dan tindak balas kimia apabila bercampur dengan bahan-bahan lain semasa memasak.



5. Pencemaran sekeliling yang kaya radikal bebas.

Dengan teknologi serba canggih sekarang ni, terlalu banyak bahan kimia di sekeliling kita. Asap kenderaan, kilang sejak azali lagi dah kita sedar.

Terbaru apabila muncul lagi gejala merokok, vape dan pelbagai aktiviti yang membebaskan bahan kimia berbahaya dalm kehidupan seharian kita. 

Belum lagi terkira alat-alat kosmetik dan set penjagaan kulit yang tentunya banyak sangat terdedah dengan bahan kimia dan radikal bebas jika tidak di teliti dengan baik.



6. Gaya hidup yang penuh tekanan.

Kehidupan yang penuh tekanan seperti tekanan di tempat kerja, di tempat belajar dan seumpamanya juga akan menyebabkan berkurangnya zat-zat makanan yang kita dapati dari makanan. 

Bagaimana? Apabila manusia mengalami tekanan, sesetengah hormon akan dirembes secara berlebihan atau luar biasa yang menyebabkan zat-zat makanan sihat dalam tubuh terhapus.


Ini belum Niza listkan lagi jika ada yang mengambil dadah atau minuman beralkohol.

Tentunya lebih menjejaskan kesihatan kan?

Maka, Niza harapkan entry kali ni menjawab serba sedikit persoalan dalam kalangan masyarakat hari ini.

Sebarkan jika bermanfaat!

Lots of Love,
Niza Ahmad.





No comments:

Copyright© -NizaAhmad.com - Pengedar Shaklee Malaysia- All Rights Reserved