السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Tuesday, 13 November 2012

Sustagen! :membina hati..

Assalamualaikum w.b.t

selawat dan salam ke atas junjungan Nabi Muhammad s.a.w,
ahli keluarga baginda,para sahabat,para syuhada dan sekalian para solihin..


Alhamdulillah setelah sekian lama menyepikan diri dr melakarkan tinta d ruangan ini,sekali lg Allah memberi izn untuk trus m'coretkan sebaris dua kta y mdah2an mjdi tatapan dan titian muhasabah bersama.insyaAllah.moga Allah m'btulkan dan meluruskan niat kita dlm segala urusan hnya untukNya,untuk NabiNya dan agamaNya Islam y fitrah semata. InsyaAllah..

Pelik dgn title? hehe..knpa sustagen? knpa tdak dutch lady? knpa bkan Anlene?knapa bkan  everyday dan sgla bgai jenis lagi? suka hati la.  xde kaitan pn sbnonye..kan sllu iklan "membina tumbesaran" gitu..sengaja..sengaja..dan sengaja lg..memilih title tu..trus ke point: "MEMBINA H.A.T.I"
mgkin y sedang menatap coretan kali ini adalh seorang yg sudah kukuh hatinya dlm meraih redha Ilahi,mungkin juga yg sedang meng'istiqamahkan dri,mgkin jga yang sedang berperang dlm mencari,dan mugkin jga y berperang dgn pasang surut trun naiknya iman..


ameen..


yang sedang melakarkan tinta ini juga bukan lah termasuk dlam kategori "sudah kukuh" hatinya dlam mengejar Cinta y 1 ini..tp,masih m'didik dri,hati,jiwa dan semangat untuk ke arah itu..doakan..insyaAllah sma2 kita ke arah itu.
H.A.T.I. 4 huruf yg mudah nk d tekan d keyboard msing2. m'ukir sebuah perkataan y secara fizikalnya kita x nmpak d mna jasadnya. eh,apakah yang cuba dikatakan?? siapa mengaku hati kita adlah milik kita SENDIRIAN BERHAD?  ada ke?eh2,bkan ke apa y kita ada skrang cma pnjaman semata?
ha, iya la tu.btul la 2..kita pnjam je..Allah pnjamkan kita organ bernama hati atau y kita pggl Heart 2..tp scara rohnya,Allah y pegang hati kita..maka e2 la,sma2 kita doakan hati kita dlm k'adaan sjahtera mnerima cintaNya,ikhlas dlm ibadah dan pelbagai hal y seangkatan dgnnya..

      Berkata Imam Ghazali: “Jika kamu nakkan keikhlasan dalam melakukan sesuatu amalan itu, paksakan diri melakukannya walaupun pada mulanya kamu melakukan dalam keadaan terpaksa, tetapi lama kelamaan ALLAH akan campakkan rasa ikhlas itu dalam hati. Dan apabila ALLAH telah mencampakkan rasa ikhlas itu, maka kamu akan merasa ringan melakukannya”.

jd,jom jd mnager kpd hati kta d mna CEO nya adalh Sang Khaliq.insyaAllah.
nk dkaitkan dgn khidupan seharian..tertarik dgn 1 word ni y d petik dr seorang shabat iaitu :ENGINEER HATI.
memandangkan dri dah terlanjurrrr menceburkan dri dlm bidang y Allah plih istimewa untuk dri ini, jd Benar dan Sahih la apa y d lontarkan oleh sahabat tersebut..ilmu itu perlu d amalkan? Islam kan syumul? Islam tdak rigid.mlah Islam itu mudah,insyaAllah,.
jd,para engineer dan bkal2 engineer d luar sna,apkah susah untuk kita mnyumbangkan sesuatu untuk agama ini? "jgan tnya apa y agama sumbangkan pada kita.tp,tnyalah dri apa yg kita dpat sumbangkan pd agama".modified skit
susahkah andai kita cba aplikasikannya dlm m'urus hati yang satu itu??? (noted to myself)
Engineer hati- binalah hati y kukuh dlam memantapkan iman di dada.. cari la solusi dlm memantapkan umat.m'julang agama.bkan sekadar solusi membina bngunan ceracak mnjulang langit dgn mggadai nilai rohaniah.

jom????




jom sma2 BINA HATI. 
=)

wassalam..
Copyright© -NizaAhmad.com - Pengedar Shaklee Malaysia- All Rights Reserved