Simple Thing to say...............

Bismillahirrahmannirrahim..
Assalamualaikum w.b.t
Allahumma solli 'ala Muhammad s.a.w..

Actually nothing such a long story to say..
cuma..lately,bnyak perkara y berlaku kadang menyntuh hati ini..
peristiwa2 d skliling..
hati lantang bersuara.tp,apakan daya!(hanya mmpu berkata dgn suara hati)
tp, ambil pengajaran..

1. Sabarlah dalam mendidik..

most of parents(x semua) today suka (bukan nk cakap suka,tp terikut) untuk mndidik anak seperti             didikan y mereka trima. sedih! dengan situasi ni..

“Setiap anak yang dilahirkan adalah dalam keadaan fitrah (suci bersih), maka kedua ibu bapalah yang mencoraknya sama ada mahu menjadi Yahudi, Nasrani atau Majusi.” (Riwayat Bukhari dan Muslim.)

maka apa y ingn d smpaikan d sini adalah didiklah dengn kelembutan. kanak-kanak mudah terpengaruh dgn apa y mereka lihat. jika dr awl,d didik dgn kekasaran,perkataan kesat,maka jangan terkejut jika itulah yang mnjadi budaya mereka kelak. nau'zubillah..
didiklah dengan hikmah! lembut asasnya,tegas pd tempatnya,marah betul waktunya. Moga Allah redha. Moga d tanam sifat lemah lembut dlm dri kita seperti akhlak mulia Baginda s.a.w.
(noted to myself kelak y juga berhadapan dengan situasi sama.insyaAllah)



2. Jangan cedok ikut sedap..

Islam is syumul! menyeluruh.. sy lihat. sy perhati. sy fikir. sy renung. sy muhasabah.
Alhamdullillah. ramai y mula menyebarkan kebaikan.. amar makruf..
tp meninggalkan separuh lg. nahi mungkar..

menyeru kpda kebaikan. tp msih "LIAT" nk tgglkan kmungkaran.(moga Allah maafkan kita y jahil).
but at the end of story,mereka sedar such part of thing of haram to do. but it is like..how to say?? apa payah sgt. syg beno nk tggal. hebatnya tipu daya iblis! m'cantikkan maksiat nmpak lbih indah dan mulia. nau'zubillah! May Allah lead our journey on the right path.
ameen..

 "Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan). "( al-israk:32)

conclusion di sni, tiada istilah "couple islamik".


3. Angkuhnya kita!

“Tidak Aku ciptakan jin dan Manusia melainkan hanya untuk beribadah kepada-Ku.” (ad-dzariyat :56)

sy seru! sy ajak! sy minta mata hati telinga(untuk y nk terasa,silakan) taked noted ni. "DIRIKANLAH SOLAT."

“Bacalah serta ikutlah (Wahai Muhammad) akan apa yang diwahyukan kepadamu daripada al-Quran, dan dirikanlah solat (dengan tekun); sesungguhnya solat itu mencegah daripada perbuatan yang keji dan mungkar; dan sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya); dan (ingatlah) Allah mengetahui akan apa yang kamu kerjakan.”
(Surah al-Ankabut: 45).

fitrah manusia itu, ada Allah di hati mereka kerana kita ada janji dgn Allah sewaktu d alam rahim. bahawa kita akn m'Esakan Dia. m'hambakan dri pd Dia. cuma y non-muslim atau golongan atheist(x pecaya tuhan) itu adalh golongan y ingkar(senang faham,mungkir janji).golongan y menafikan fitrah y hakiki.(moga Allah berikan hidayah).
Jadi,kita y mngaku Islam ni, tp x tnaikan solat tu apa kes? ni golongan apa pulak? (bukan tugas sy untuk m'hukum.malah,fikir2kan dan renung2kan sendri).

sbb tu lah bila d timpa musibah,kita akn kembali, bersimpuh d atas sejadah,sujud dan menadah tangan pd Yang Esa.kerana itulah hakikat nya..Allah dekat, mlah lbih dekat dr urat leher kita. sentiasa ada. sentiasa mendengar. sentiasa memerhati. Yang Maha Mengetahui setiap lintasan hati pun! maka, angkuhnya kita!! mengemis nikmat drNya,tp ingkar pd peintahnya. 


last word ==> sengaja sy tidak detailkan apa motif dan mesej dr catatan kali ini. maka, marilah manfaatkan kurniaan akal y di beri untuk sama2 muhasabah diri dan renungkan apa tugas kita sebagai khalifah d muka bumi ini. kita Islam. maka, tnjukkan ke'ISLAM'an kita. 

Dan barang siapa yang bertaqwa kepada Allah dianugerahkan baginya jalan keluar dan dilimpahkan rezki untuknya dari arah yang tidak pernah diperhitungkannya”.
 (Surah At-Tholaq ayat 2-3).


fabiayyi ala irobbikuma tukazziban.(nikmat Allah yg manakah lagi kamu dustakan-surah ar-Rahman)



notakaki: bak kata s'org sahabat: Allah tidak janjikan syurga untuk org Islam.tp,Allah janjikan syurga bt org y b'taqwa. renung2kan. wallahu'alam.

wassalam.





Post a Comment

1 Comments

Amanina's Blog said…
nak LIKE nie . hehe..tp xde button like pulakk =)