السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Monday, 5 December 2016

Resepi Keropok Lekor

Assalamualaikum.


Berapa laaammmaaa bertangguh nak tepek sini  resipi kepok leko ni haa..
Ghinduuu kepok leko t'ganu! 😍 Sebab takdapat kepok lekor t'ganu kena laa rajiinnkan diri cuba-cuba nasib buat. >_<

Resepi asal tak hengaatt.. tepek-tepek di fb,sudahnya masa nak buat, tak jumpa.
Mujur tepek tu baca dulu. Jadi ingat bahan n agak-agak aje la  sukatan 😂
Resepi ni untuk 2-3orang makan aje sebab beli ikan sikit aje untuk testing. Jadi, kalau korang nak buat banyak, gandakan la sukatan bahan ye..

Jadi, takmo panjang lebar nah amik resepi ni p buat. Bismillah. semoga jadi la noh 😉


BAHAN-BAHAN

500gm Isi Ikan (mentah)
2cawan Tepung ubi kayu 
Sedikit air sejuk
Sedikit garam
Sedikit gula

CARA-CARA

1. Siangkan ikan tu buang segala perut dan sisa yang takperlu tu.. Kemudian siat amik isi aje. Macam ni ha.



2. Blend semua isi ikan tu dengan 4-5sudu air sejuk. Kalau nak mudah, bole guna food processor. tp sebab Niza takde food processor bagai, jadi blend aje la. 

3. Lepas blend, gaul dengan tepung. Masukkan sikit garam n gula untuk balancekan rasa. Dah siap gaul n uli sebati. Memang lembut (lembik) sikit adunannya, abaikan. normal aje tu. 😋

4. Tabur sikit  tepung pada papan penguli. Kemudian, gentel dan gelek lah adunan jadi kepok leko ha..
Sambil tu, bole didihkan air ye.

5. Masukkan kepok leko dalam air mendidih td tu. Cemana nak tau dah masak ke belum? Kepok tu akan terapung atas permukaan air kalau dah masak.

Cenggini ha.. 


6. Lepas masak, toskan.. siap!

Abaikan saiz kecik besar kecik besar Niza buat tu😆

Lepas dah siap, bole la nak goreng ke, nak makan gitu aje pun bolee.. 

Siap di goreng! 😉



** noted : kenapa guna air sejuk? air sejuk tu untuk mudahkan proses menguli supaya tak melekat di tangan. 

Sekian. Selamat menchoooba! 💓


No comments:

Copyright© -NizaAhmad.com - Pengedar Shaklee Malaysia- All Rights Reserved