السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Monday, 25 September 2017

Resepi Kuih Keria Gula Melaka-Mudah!

Assalamulaikum!
Alhamdulillah.  Bersiaran lagi rupanya dalam ni.  😅 Lately bersiaran je pasal resipi.  Nak buat cemanee..  Macam-macam je ngidamnya.  😝

So,  taknak panjang-panjang.  Niza pun nak tampal sini Resepi Kuih Keria Gula Melaka Buat pedoman sendiri dan anda di dapur.  #MyDapurIdaman
#MyDreamKitchen 💚

Bahan-Bahan :
-Ubi Keledek (Niza guna Sweet Potato Japanese Yellow.  tak sempat berkeria lagi dah hilang seketul dua 😅)
Sweet Potato Japanese Yellow

-Tepung Gandum
-Gula Melaka
-Gula Pasir Putih
Tepung gandum takkan tak kenal?
+ Gula Melaka Comel 😜


Cara-Cara :
1. Kupas ubi keledek dan rebus dalam air sehingga empuk.
Sebab niza guna Sweet Potato Japanese Yellow.  Maka Ubinya jadi warna kuning.  Jangan hairan ye.  

2. Lenyek-lenyekkan ubi keledek tu sampai hancur dan gaulkan dengan tepung + secubit garam dan gula.  Tepung agak-agak je supaya ubi tak terlalu lembik untuk digoreng.  Kalau terlebih tepung kang keras pulak kerianya.

3. Dah siap adunan keria,  bulat-bulat kan keria tu dan lubangkan tengahnya.  ikut kreativiti memasing ye part ni.  ada nk guna acuan donut la apa la.  ikut sukahati.  Niza guna manual je.  😉 *tips : nak mudah bentukkan,  sapu sikit minyak di tangan bagi yang guna cara 'manual' ye.
Ni hasil tangan yang tak berapa nak berseni sangat  ni 🙊


4. Setelah siap bentukkan kuih keria korang, Boleh goreng keria dengan gembiranya.  Niza goreng dengan minyak yang banjir + panas supaya keria tak serap minyak.
Biarkan keria lemas dalam banjiran minyak panas sampai jadi golden brown. 

5. Dah siap menggoreng,  bole angkat dan ketepikan.

6. Dalam kuali yang lain,  ambil gula melaka,  sedikit gula pasir putih + sedikit air.  sukatan?  agak-agak 2ketul gula melaka comel ni + satu sudu gula pasir putih + 5sudu air . (sebab xde cup nak ukur,  kita guna sudu je la. 😜)
Air jangan banyak,  nanti gulanya cair sangat dan tak bersalut dengan keria.
Cairkan semua bahan di atas dengan api yang perlahan.  Jangan kuatkan api,  kang hangus gulanya pahit pulakk..

7. Dah cair dan pekat adunan gula korang tadi, boleh lah ambil keria yang tersadai tadi dan gaulkan.
Salutkan keria tadi dengan adunan gula. 

8. Dah siap salutkan rata,  bole angkat dan sejukkan.

9. Boleh nikmati hasilnya dengan Bismillah.  😉

Sekian.  Selamat bersilat di dapur masing-masing!  😉

Tuesday, 19 September 2017

Resepi Bubur Puteri Mandi-Mudah-Simple!

Assalamualaikum! 

Lamanyaaa tak masuk sini Ya Allah..
Alhamdulillah masih jumpa 'jalan pulang' oi..

Since cuti ahad lepas niza bertukang kat dapur mengemas apa yang patut.  tetiba terjumpaaa pulak Tepung pulut!
Fikir punya fikir maka niza pun dengan pantasnya p beli santan. dan terhasilll la  bubur ni. 

Dan disebabkan ada juga yang request resepi,  nah niza payung resepi untuk tatapan dan 'pedoman' korang di dapur 😝

**************

Bubur Puteri Mandi
Bahan-Bahan:
- Tepung pulut
- Santan
- Gula
- Garam

Cara-cara:
1. Bancuh tepung pulut,  sedikit garam dengan air sehingga menjadi 'doh'. (Kalau nak ada kaler-kaler,  bole letak pewarna sikitt). Jangan terlalu lembik,  atau terlalu keras.  cukup sekadar bole di gentel-gentel dan tak melekat di tangan.

2. Gentel adunan tepung pulut td sebesar 'guli' atau ikut sukahati korang nak saiz besar mana.  😂

3. Didihkan air atas dapur.  Selpas air dah mendidih,  boleh masukkan tepung pulut yang korang dah gentel td dengan gembiraanya.  Macam mna nak tahu tepung pulut tu dah masak ke belum?
Tepung pulut td akan terapung atas permukaan air..

4. Selepas tepung pulut tadi dah masak,  bole kaut guna penapis ke,  jaring ke,  jala ke sukahati la. Ketepikan.

5. Masak santan + sedikit air + secubit garam (tujuan nak bagi rasa lemak je)  + gula (kalau korang suka,  bole ganti gula putih dengan gula merah.)
Kalau nk guna gula merah,  pastikan gula merah td dimasak/dicairkan asing dan ditapis dulu untuk elak rasa berpasir. Then bole campur dengan santan td.
Kalau nak sedap lagi,  letak daun pandan sikit 😉 (Tujuan?  nak bagi wangi je bubur korang nanti.  Niza tak letak sebab ku redah apa yang ada kat dapur je 😜)

6. Kacau sampai masak/mendidih,  kemudian masukkan tepung pulut yang diketepikan tadi. Kacau 2-3minit,  Tutup api.

7. Ambil mangkuk,  cedok 'puteri mandi' korang tu dan bole disantap dengan gembiraaa lagi.  

Tips penting!  jangan lupa baca Bismillah dan doa makan. 

Sekian Resepi yang mudahhhh yang amaattt untuk dicuba. 

Terima Kasih! 😉
Versi Gula Merah😜

Versi Gula Putih 😉

#MyDreamKitchen
#MyDapurIdaman
Copyright© -NizaAhmad.com - Pengedar Shaklee Malaysia- All Rights Reserved