السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Tuesday, 24 September 2019

Kesan Jerebu kepada Kesihatan

September 2019, Malaysia dikecohkan dengan fenomena Jerebu yang melanda di kebanyakan tempat di negara kita.

Hingga kini kadar jerebu yang belum reda menyebabkan sekolah-sekolah di beberapa buah daerah di arahkan tutup untuk memastikan kesihatan dan keselamatan para pelajar.


haze in malaysia



Jerebu : Jerebu adalah satu fenomena yang terjadi disebakan kewujudan banyaka partikel kecil atau zarah kecil yang tidak dapat dilihat oleh mata kasar terapung-apung di udara. Zarah ini mungkin berasal secara semulajadi atau kesan sampingan dari aktiviti manusia.

Apabila zarah ini wujud dalam kuantiti yang banyak dan berkelompok, ianya boleh menyekat pancaran cahaya matahari ke bumi. Hal ini mengurangkan jarak pandangan mata kasar.


Akibat jerebu ini menjadikan indeks udara negara kita diklasifikasikan sebagai tercemar. Udara tercemar ini mempunyai kandungan toksik yang berbahaya untuk kita. 

Antara Kesan jerebu kepada kesihatan kita dan keluarga :-
  1. Asthma
  2. Bronkitis
  3. Radang paru-paru
  4. Batuk berterusan
  5. Alahan/allergik
  6. Sakit mata (gatal & kemerahan)
  7. Mudah dijangkiti selesema dan demam
  8. Gatal tekak 

Kesan-kesan di atas dapat di alami sama ada warga tua, dewasa mahupun kanak-kanak.

Keratan Akhbar ketika Jerebu 2012


"PUTRAJAYA: Jumlah pesakit bagi kes berkaitan konjunktivitis (mata) meningkat 20 hingga 30 peratus di 42 hospital kerajaan seluruh negara kesan jerebu teruk sekarang.

Ketua Perkhidmatan Oftalmologi Kementerian Kesihatan, Dr Nor Fariza Ngah, berkata peningkatan itu adalah keadaan biasa setiap kali musim jerebu melanda negara.
“Kita dapati peningkatan 20 hingga 30 peratus pesakit di klinik mata kerajaan bagi mendapatkan rawatan mata akibat jerebu... "
- Berita Harian, 17 September 2019

Peningkatan penyakit berkaitan semasa jerebu.


Jadi, mari tingkatkan pengawasan anak-anak dan keluarga ketika musim Jerebu.
Amalkan juga tips-tips kesihatan yang berguna untuk anda sekeluarga.😉
Continue Reading

Kepentingan Asid Folik untuk Ibu Mengandung

Mengapa ibu mengandung diberi asid folik?
Dan bolehkah jika ingin mengamalkan asid folik ketika tidak mengandung/hamil?

Persoalan yang selalu jugak Niza dapat dari teman-teman sebaya yang belum, baru atau sudah mendirikan rumahtangga dan ingin juga atau sedang mengandung.

Seorang wanita mengandung akan dibekalkan dengan asid folik, iron dan seumpamnya dari klinik.

Tapi, fokus Niza pada entry ni hanya pada asid folik.



Bolehkah orang yang belum berjaya hamil/mengandung mengambil asid folik sebagai ikhtiar 'kesuburan'?

Terdapat kajian yang menyataka  asid folik dapat membantu kesuburan. Namun ianya bukan sebagai UBAT untuk kesuburan.

Sebelum kita pergi lebih lanjut, jom kita tengok apa fungsi asid folik ini atau juga dikenali sebagai folate atau Vitamin B9.

Antara peranan Asid Folik untuk ibu hamil adalah :

1. Membina sel-sel tubuh
2. Membantu membina sel DNA baru & memperbaiki sel DNA yang rosak.

Melalu peranan inilah, ianya amat diperlukan oleh bayi untuk membina sel-sel baru semasa perkembangan janin dalam Rahim.

Ibu hamil yang kekurangan asid folik dalam tubuh akan menjejaskan tumbesaran bayi seperti kecacatan saraf akibat terjejasnya perkembangan DNA seperti:

  • Spina Bifida

  • Neural Tube Defect



"Pada tahun 1960 pakar-pakar perubatan mula mendapat bukit dalam kajian mereka bahawa kekurangan asid folik dalm tubuh wanita hamil boleh dikaitkan dengan penyakit akibat kandungan asid folik yang rendah pada bayi merek."


Pengambilan suplemen asid folik mampu mengurangkan risiko untuk mendapat anak yang mempunyai masalah bibir dan lelangit terbelah (lip & palate palate), kecacatan jantung (congenital disease) dan juga risko lahir pra-matang.

Pada kebiasaanya Asid Folik mula diberikan kepada ibu hamil ketika usia kehamilan 12minggu pertama. Kerana pada usia 12 minggu pertama kehamilan, bayi dalam rahim mengalami perkembangan otak dan saraf. Jadi, asid folik menjadi keperluan untuk membantu perkembangan ini dengan baik.

Bolehkah suplemen asid folik di amalkan bagi mereka yang tidak hamil?

Dos asid folik pada kebiasaanya untuk wanita biasa (tidak hamil adalah sebanyak 400microgram (0.4ug)

Manakala untuk wanita hamil sebanyak 600-800microgram (0.6-0.8ug).

Namun, dos yang diberikan boleh ditingkatkan bergantung kepada doktor yang merawat terutama jika wanita hamil itu mempunyai risiko yang tinggi seperti:

- Mempunyai sejarah kelahiran bayi cacat semasa kelahiran lepas.
- Suami/isteri mengalami masalah NTD
- Wanita yang mengambil ubat sawan (epilepsy)
- Ibu hamil tersebut mempunyai penyakit ceoliac disease, diabetes, sickle anaemia atau thalasemia.

Jadi, jelas lah asid folik sangat penting untuk ibu hamil. Bahkan, lebih baik di amalkan sebelum kehamilan.

Dan makluman tambahan, Asid folik atau dikenali sebagai Vitamin B9 lebih bertindak lebih baik apabila diambil bersama kumpulan Vitamin B yang lain.

Jadi, ibu-ibu dan bakal ibu pastikan dapatkan bekal vitamin B yang cukup bersama Asid Folim tau!😉

Semoga Bermanfaat!
Continue Reading

Friday, 13 September 2019

6 Punca Anda Perlu Tahu Kenapa Mudah Jatuh Sakit

Assalamualaikum wbt,

Kerap demam, mudah dijangkiti selesema, batuk-batuk selalu.
Memang ada manusia yang mudah jatuh sakit. Sekiranya rutin harian berubah luar dari kebiasaan sikit, mudah betul jatuh sakit.


antibodi



Jadi, entry kali ni Niza nak share 6 Punca yang kita perlu tahu dan 'aware' kenapa kita mudah jatuh sakit.


1. Kerap mengembara (Travel)


Mereka yang kerap travel samada atas urusan kerja atau bercuti antara golongan yang kerap jatuh sakit. Kenapa?

Orang-orang ini mudah terdedah kepada kuman dari jarak yang dekat semasa dalam penerbangan atau seumpamanya dan berada dalm persekitaran tertutup dalam jangka masa yang agak panjang. Hal ini juga menyebabkan mereka bernafas dalam udara yang sama sepanjang perjalanan.

Selain itu, Kesan 'jet lag' dan keletihan dari perjalanan pergi dan balik juga akan menghentikan 'gen' yang berkaitan dengan sistem imun.

Jadi, sistem imun kita akan menjadi 'kurang' efektif dalam melawan sebarang kuman atau virus yang menyerang tubuh.


2. Pesakit Ulser Mulut


Kerap dijangkiti ulser mulut adalah salah satu tanda kekurangan nutrien tertentu yang dapat melemahkan perlindungan imun badan.


3. Bekerja Syif Malam


Bekerja pada syif malam akan menjejaskan jam biologi tubuh kita untuk mengawal tindakbalas imun.

Menurut penyelidikan yang dilakukan di Institut kesihatan mental Douglas university & McGill University ; terdapat gangguan pada jam biologi badan secara tidak langsung akan menyebabkan masalah kesihatan untuk jangka masa yang panjang.


4. Tidur Lewat


Kurang tidur akan menjejaskan  Sistem Imun secara tak langsung.

Tubuh kita akan kurang menghasilkan Sitokin (sejenis protein yang melawan jangkitan kuman) yang hanya dihasil dan dibebaskan semasa tidur.


5. Penggemar makanan manis


Pengambilan gula yang berlebihan akan menghadkan sel-sel imun daripada melawan bakteria.

Paras gula dalam darah yang tinggi akan memberi tekanan kepada badan dan menyebabkan sel-sel imun berada dalam keadaan koma seterusnya tidak mampu bertindakbalas dengan baik.


6. Mereka yang 'berjiwa muda'


Semakin meningkatnya usia, sel-sel imun akan menjadi kurang aktif & bertindak lebih lambat terhadap patogen.

Hal ini akan menyebabkan anda mudah terdedah kepada penyakit dan ia akan mengambil masa yang lama untuk proses penyembuhan.


Continue Reading

Thursday, 12 September 2019

7 Perkara Anda Perlu Lakukan Ketika Jerebu

Assalamualaikum wbt,


Kebelakangan ni, kecoh negara dengan isu Jerebu yang melanda. Jadi, musim-musim cuaca tak menentu, ditambah dengan jerebu melanda, wajib untuk kita 'protect' diri dan keluarga extraaa dari biasa kan?

malaysia jerebu



Dah mula ada yang merasa batuk-batuk kering, demam selesema dan macam-macam ketidakselesaan untuk kita terus beraktiviti macam biasa kan?

So, jom Niza share sikit persediaan yang kita kena buat di musim jerebu ni untuk kita dan keluarga kekal sihat dan selamat.


1. Elakkan membuka tingkap rumah

Jangan membuka tingkap ketika berada di rumah supaya udara luar yang tercemar mampu di elakkan untuk menerobos masuk ke ruang rumah.

Sebaiknya, hidupkan penghawa dingin dalam rumah.


2. Hidupkan pembersih udara

Anda di galakkan untuk menghidupkan pembersih udara di dalam rumah untuk menapis partikel udara yang berada dalam rumah supaya sentiasa bersih dan selamat untuk anda dan seisi keluarga.


3. Perbanyakkan minum air kosong.

Anda disarankan untuk perbanyakkan minum air kosong sekurang-kurangnya 2liter sehari. Hal ini untuk memastikan anda sentiasa terhidrasi.

Air juga mampu membantu untuk mengeluarkan toksin dari tubuh seperti kulit (peluh) dan paru-paru.


4. Hindari aktiviti di luar rumah


Elakkan untuk keluar dari rumah sekiranya tiada keperluan penting. Jika anda seorang yang gemar melakukan aktiviti luar rumah, anda disarankan untuk menangguhkan aktiviti luar sehingga jerebu reda.


5. Gunakan Mask 

Gunakan mask atau topeng muka jika perlu berada diluar rumah. Topeng muka mampu menapis udara tercemar. Sebaiknya gunaka mask N95. Ia juga mampu menghapuskan zarah halus dalam jerebu.


6. Cuci tangan dan muka dengan kerap

Tangan dan muka adalah anggota tubuh yang mudah terjejas dengan kotoran apatah lagi udara tercemar. Jadi, cucilah tangan dan muka anda dengan kerap untuk menghidari sebarang kotoran dari menjejaskan kesihatan anda.


7. Jangan membakar sampah

Elakkan membakar sampah kerana ia akan menambah burukkan udara tercemar sedia ada.


Akhir sekali adalah pastikan anda dan keluarga menikmati makan yang sihat dan berkhasiat untuk menguatkan sistem tubuh dan imun dari terjejas.


kesihatan ketika jerebu


Awasi anak-anak anda dan keluarga dalam keadaan baik dan sihat. Jika terdapat sebarang tanda-tanda gangguan kesihatan, segera rujuk kepada klinik atau hospital berdekatan.


Semoga Bermanfaat!



Continue Reading

Tuesday, 10 September 2019

Ubat atau Supplemen?

Assalamualaikum wbt,

Alhamdulillah. Since zaman macam-macam produk dalam pasaran sekarang yang claimed mampu sembuhkan penyakit la, mampu beri kurus dalam masa 7 hari la, mampu beri kesan kulit cerah sampai nampak urat hijau la dan macam-macam lagi la 'claim' si penjual kan?

Jadi, sebagai pengguna perlulah kita bijak menilai dan memilih yang terbaik.

Terlajak perahu boleh di undur, terlajak telan sebarangan 'makanan' nyawa gadaiannya.ha gitcheww! 😜

Jadi, Niza buat entry kali ni dengan niat untuk beri lebih pencerahan setakat apa yang Niza tahu dan untuk mengurangkan salah faham masyarakat kita hari ni.
Continue Reading

Thursday, 5 September 2019

4 Ekstrak Semulajadi Interferon

Di SHAKLEE, Interferon dihasilkan semulajadi pada tahun 1954 oleh Pakar Imunologist Dr. Yasuhiko Kojima yang berasal dari Jepun.




Antara 4 Ekstrak yang terpilih daripada 200 jenis Ekstrak yang dijalankan kajian, ianya adalah :

1. Biji Labu

interferon

Biji labu mampu meransang pengeluaran Interferon semulajadi dalam tubuh serta menentang radikal bebas dan faktor-faktor penyebab kanser.


2. Biji Plantago Asiatica

interferon

Biji Plantago Asiatica mengandungi polisakarida (Polysaccharide) yang mengaktifkan sel-sel imun.




3. Honeysuckle Jepun


interferon

Mampu menentang pencerobohan virus dan kuman ke dalam tubuh.


4. Bunga Safflower

interferon

Bunga Safflower mampu menghasilkan dan memperkuatkan keupayaan makrofaj (macrophage) dalam memusnahkan virus dan kuman.
Continue Reading