السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Thursday, 12 September 2019

7 Perkara Anda Perlu Lakukan Ketika Jerebu

Assalamualaikum wbt,


Kebelakangan ni, kecoh negara dengan isu Jerebu yang melanda. Jadi, musim-musim cuaca tak menentu, ditambah dengan jerebu melanda, wajib untuk kita 'protect' diri dan keluarga extraaa dari biasa kan?

malaysia jerebu



Dah mula ada yang merasa batuk-batuk kering, demam selesema dan macam-macam ketidakselesaan untuk kita terus beraktiviti macam biasa kan?

So, jom Niza share sikit persediaan yang kita kena buat di musim jerebu ni untuk kita dan keluarga kekal sihat dan selamat.


1. Elakkan membuka tingkap rumah

Jangan membuka tingkap ketika berada di rumah supaya udara luar yang tercemar mampu di elakkan untuk menerobos masuk ke ruang rumah.

Sebaiknya, hidupkan penghawa dingin dalam rumah.


2. Hidupkan pembersih udara

Anda di galakkan untuk menghidupkan pembersih udara di dalam rumah untuk menapis partikel udara yang berada dalam rumah supaya sentiasa bersih dan selamat untuk anda dan seisi keluarga.


3. Perbanyakkan minum air kosong.

Anda disarankan untuk perbanyakkan minum air kosong sekurang-kurangnya 2liter sehari. Hal ini untuk memastikan anda sentiasa terhidrasi.

Air juga mampu membantu untuk mengeluarkan toksin dari tubuh seperti kulit (peluh) dan paru-paru.


4. Hindari aktiviti di luar rumah


Elakkan untuk keluar dari rumah sekiranya tiada keperluan penting. Jika anda seorang yang gemar melakukan aktiviti luar rumah, anda disarankan untuk menangguhkan aktiviti luar sehingga jerebu reda.


5. Gunakan Mask 

Gunakan mask atau topeng muka jika perlu berada diluar rumah. Topeng muka mampu menapis udara tercemar. Sebaiknya gunaka mask N95. Ia juga mampu menghapuskan zarah halus dalam jerebu.


6. Cuci tangan dan muka dengan kerap

Tangan dan muka adalah anggota tubuh yang mudah terjejas dengan kotoran apatah lagi udara tercemar. Jadi, cucilah tangan dan muka anda dengan kerap untuk menghidari sebarang kotoran dari menjejaskan kesihatan anda.


7. Jangan membakar sampah

Elakkan membakar sampah kerana ia akan menambah burukkan udara tercemar sedia ada.


Akhir sekali adalah pastikan anda dan keluarga menikmati makan yang sihat dan berkhasiat untuk menguatkan sistem tubuh dan imun dari terjejas.


kesihatan ketika jerebu


Awasi anak-anak anda dan keluarga dalam keadaan baik dan sihat. Jika terdapat sebarang tanda-tanda gangguan kesihatan, segera rujuk kepada klinik atau hospital berdekatan.


Semoga Bermanfaat!



Continue Reading

Tuesday, 10 September 2019

Ubat atau Supplemen?

Assalamualaikum wbt,

Alhamdulillah. Since zaman macam-macam produk dalam pasaran sekarang yang claimed mampu sembuhkan penyakit la, mampu beri kurus dalam masa 7 hari la, mampu beri kesan kulit cerah sampai nampak urat hijau la dan macam-macam lagi la 'claim' si penjual kan?

Jadi, sebagai pengguna perlulah kita bijak menilai dan memilih yang terbaik.

Terlajak perahu boleh di undur, terlajak telan sebarangan 'makanan' nyawa gadaiannya.ha gitcheww! 😜

Jadi, Niza buat entry kali ni dengan niat untuk beri lebih pencerahan setakat apa yang Niza tahu dan untuk mengurangkan salah faham masyarakat kita hari ni.
Continue Reading

Thursday, 5 September 2019

4 Ekstrak Semulajadi Interferon

Di SHAKLEE, Interferon dihasilkan semulajadi pada tahun 1954 oleh Pakar Imunologist Dr. Yasuhiko Kojima yang berasal dari Jepun.




Antara 4 Ekstrak yang terpilih daripada 200 jenis Ekstrak yang dijalankan kajian, ianya adalah :

1. Biji Labu

interferon

Biji labu mampu meransang pengeluaran Interferon semulajadi dalam tubuh serta menentang radikal bebas dan faktor-faktor penyebab kanser.


2. Biji Plantago Asiatica

interferon

Biji Plantago Asiatica mengandungi polisakarida (Polysaccharide) yang mengaktifkan sel-sel imun.




3. Honeysuckle Jepun


interferon

Mampu menentang pencerobohan virus dan kuman ke dalam tubuh.


4. Bunga Safflower

interferon

Bunga Safflower mampu menghasilkan dan memperkuatkan keupayaan makrofaj (macrophage) dalam memusnahkan virus dan kuman.
Continue Reading

SIstem Pertahanan Tubuh

Assalamualaikum wbt,

Kebelakangan ni, cuaca tak menentu hujan panas dan ramai juga yang diserang selesema, demam, denggi, hidung berdarah, batuk dan seumpamnya.

Jadi, sesuai sangat la kan Niza nak share hari ni tentang sistem pertahanan tubuh. Bila dah faham macam mana sistem ni berfungsi, maka mudah la kita nak kendalikannya. kan?

fungus


Ngeri tengok gambar ni?😲

Ada manusia yang dilahirkan tanpa sistem pertahanan tubuh dimana tubuh badan mereka tidak boleh menghasilkan sel darah putih .

Gambar yang Niza share tu berkenaan seorang yang diserang fungus dan sistem imun tubuhnya tidak mampu melawan fungus yang masuk ke dalam tubuh beliau.


Bila kita bercakap soal sistem imun atau sistem pertahanan tubuh, harus kita kenali satu makhluk bernama PATOGEN (Pathogen) .


PATHOGEN : Satu makhluk jahat yang tidak perlu di dalam tubh kita. Pathogen ni terdapat dalam bentuk Virus, Bakteria atau Fungus.

Tubuh kita memerlukan sel darah putih sebagai pertahanan dalam menentang serangan Pathogen ni.


Sistem Pertahanan Tubuh kita terbahagi kepada 2 Peringkat:

1. Sistem Pertahanan Peringkat Pertama - Kulit : Kulit merupakan sistem perlindungan kita daripada serangan pelbagai bentuk Pathogen.

Disebabkan ini, virus atau bakteria mudah meresap dan merebak apabila kulit kita terluka.

- Membrane Mukus : Membrane mukus ini yterdapat sistem pernafasan kita. Apabila kita menhirup udara, terdapat membran mukus yang akan menapis pelbagai bakteria yang terdapat pada udara dan sekeliling kita.

- Jus Gastrik : Jus gastrik sangat baik dalam sistem penghadaman kita di mana ia akan menyahkan kuman yang terdapat pada makanan yang kita makan.

- Air Mata, Air Peluh & Air Liur



2. Sistem Pertahanan Peringkat Kedua

- Sel-sel darah putih : Apabila Pathogen berjaya melepasi sistem pertahanan tubuh yang pertama, di sini sel darah putih dalam tubuh kita akan memainkan peranan untuk mempertahankan imunisasi tubuh.

Jadi, apakah sebenarnya faktor yang boleh menyebabkan sistem imun tubuh kita menurun?

1. Pemakanan

- Pemakanan yang tinggi gula sangat mudah untuk mengurangkan keberkesanan sistem imun tubuh.


2. Gaya Hidup

- Gaya hidup yang tidak seimbang sebagai contoh : tidur yang tidak mencukupi akan menganggu sistem imun untuk bekerja lebih efektif.


3. Tekanan/Stress

- Tekanan dalam diri akan mendorong tubuh badan kita menghasilkan radikal bebas.


4. Ubat-ubatan

- Penggunaan ubat-ubatan akan melemahkan sel darah putih sekaligus menganggu gugat sistem pertahanan tubuh kita.


Continue Reading

Tuesday, 3 September 2019

7 Tips Mengatasi Kulit Kering & Bersisik

Assalamualaikum wbt,

Dipasaran hari ini terdapat pelbagai produk kosmetik dan penjagaan kulit dan tidak kurang yang menkategorikan produk mengikut kesesuaian kulit.

Jadi, mudah untuk pengguna untuk meneliti produk yang bersesuaian dengan jenis kulit masing-masing.

Namun hari ini, Niza nak share tentang Kulit Kering dan mengelupas je!

Ada yang sedang mengalami kulit kering, mengelupas dan bersisik?


cara atasi kulit kering dan bersisik



Ha.. selain pemilihan produk yang bersesuaian, ada tips dan petua yang mudah untuk di amalkan untuk atasi masalah kulit kering dan bersisik ni. ><

Apa yang boleh dilakukan adalah :



1. Menjaga pemakanan. Tingkatkan pengambilan sayur dan buah-buahan.

Bagi sesetengah orang mungkin ianya bunyi cliche kan? Tapi percayalah dengan pengambilan ekstra dari biasa mampu 'merawat' kulit kering tu dengan cara memberi lembapan.

Nice idea to share with adalah, mungkin boleh jadikan buah atau sup sayuran sebagai snek! Menarik bunyi nya kan?



2.  Banyakkan minum air putih

Dalam kebanyakan penjagaan kesihatan pun memang disarankan untuk meningkatkan pengambilan air putih seharian iaitu sekurang-kurangnya 8gelas sehari.

Air putih mampu melancarkan proses sistem dalam tubuh kita. Apatah untuk mengekalkan kelembapan kulit kita, air putih mampu mengelakkan dehidrasi salah satu puinca kulit kering.



3. Elakkan mandi dengan menggunakan air panas.

Elakkan mandi dengan air panas atau terlalu dingin. Kedua suhu ini mampu menghilangkan lembapan kulit. Seeloknya, mandi menggunakan air suam.



4. Hindari menggosok muka terlalu kerap.

Sesetengah orang menjadi habit untuk menggosok muka tanpa sengaja. Ianya tidaklah salah, tetapi elakkan terlalu kerap menggosok muka tanpa sebab. 

Sebaiknya jika ingin menggosok atau mengelap muka, jangan digosok kerana kulit muka sangat sensitif. Cukuplah sekadar di'dap dap' menggunakan tisu atau tuala yang bersih.


masalah kulit kering



5. Pilih pencuci muka yang bersesuaian dengan kulit.

Terdapat banyak rangkaian produk penjagaan muka di pasaran hari ini. Dapatkan konsultasi atau teliti terlebih dahulu sebelum membeli.

Sebaiknya pilihlah pencuci muka yang kurang atau tidak berbuih.
Ini kerana pencuci muka yang terlalu berbuih akan menghilangkan lembapan kulit melalui bahan yang terdapat di dalamnya.


6. Sentiasa memakai Pelindung UV (sunblock) semasa di luar dan rajin memakai masker secara berkala.

Pelindung UV hendaklah sentiasa dipakai setiap kali keluar dari rumah tidak kiralah bekerja di bawah terik mentari atau di dalam penghawa dingin yang sejuk!

Cuaca terlalu panas atau terlalu sejuk akan menyebabkan kulit hilang lempbapan dan akan terhidrasi.

Jadi pastikan anda sentiasa memakai pelindung UV. Lebih baik jika pelindung Uv yang juga bertindak sebagai pelembap.💝



Continue Reading

Monday, 2 September 2019

Perlukah Suplemen dalam Kehidupan Seharian?

Sejak dua menjak ni ramai dan hangat isu tentang makanan tambahan / suplemen diperkatakan.

Kalau kita tengok di pasaran seperti Farmasi dan seumpamanya dah banyak makanan tambahan atau suplemen dijual secara meluas dan pelbagai bentuk promosi di adakan.

Jadi, perlu atau tidak suplemen dalam kehidupan kita sebenarnya?

Pendapat sesetengah doktor perubatan yang menyatakan kita tidak memerlukan suplemen dan memadai dengan mengamalkan pemakanan seimbang seharian adalah kurang tepat.

Menurut kajian saintifik yang terbaru telah membuktikan dengan mengamalkan pengambilan suplemen seharian akan membantu kita untuk mendapatkan kesihatan yang lebih baik dan menCEGAH pelbagai jenis penyakit kronik.

Sebelum Niza kongsi lebih detail tentang tajuk kita hari ni yeah! Jom Niza terangkan apa benda sebenarnya suplemen atau makan tambahan tu?

Suplemen atau Makanan tambahan ini adalah zat-zat makan mikro atau surih yang diperlukan dalam tubuh kita seperti vitamin dan minerals untuk mengekalkan kesihatan yang baik.

Seperti mana zat-zat makanan yang terdapat dalam pemakanan sihat kita seharian. Apabila Niza mention kat sini pemakanan sihat, maka ianya semestilah seperti makanan yang kaya dengan zat asli seperti Sayur, Buah, Ikan dan seumpamanya.

Continue Reading